کلام مطهر: انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

کلام مطهر: انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی

پنجشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۳۸ ب.ظ

شهید مطهریانقلاب اسلامی یعنی راهی که هدف آن، اسلام و ارزش‌های اسلامی است و انقلاب و مبارزه صرفا برای برقراری ارزش‌های اسلامی انجام می‏گیرد و به بیان دیگر در این راه مبارزه هدف نیست، وسیله است.

اما عده‌ای میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی اشتباه می‌کنند. یعنی برای آن‌ها انقلاب و مبارزه هدف است، اسلام وسیله‌ایست برای مبارزه. اینها می‏گویند هر چه از اسلام که ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول می‏کنیم، و هر چه از اسلام که ما را از مسیر مبارزه دور کند، آن را طرد می‏کنیم طبیعی است که با این اختلاف برداشت میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی، تفسیرها و تعبیرها از اسلام و انسان و توحید و تاریخ و جامعه و آیات قرآن با یکدیگر متضاد و متناقض می‌شود.

فرق است میان کسی که اسلام را هدف می‌داند و مبارزه را و جهاد را وسیله‌ای برای برقراری ارزش‌های اسلامی، با آنکه مبارزه را هدف می‌داند و حرفش اینست که من همیشه باید در حال مبازره باشم و اصلا اسلام آمده برای مبارزه.

 در جواب این گروه باید گفت بر خلاف تصور شما، با آنکه در اسلام عنصر مبارزه هست، اما این بدان معنی نیست که اسلام فقط برای مبارزه آمده و هدفی جز مبارزه ندارد. در اسلام دستورات بی‌شماری وجود دارد که یکی از آن‌ها مبارزه است.

این فکر که مبارزه اصل است، ناشی از طرز تفکری است که مادیون در مورد جامعه و تاریخ دارند به اعتقاد آنان، تاریخ و طبیعت  جریانی به اصطلاج دیالکتیکی طی کرده، از میان اضداد عبور می‏کنند. در دنیا، همیشه جنگ اضداد برقرار است و جنگ اضداد بشکل دیالکتیکی جریان‏ 
می‏یابد.

یعنی هر واحدی در طبیعت و تاریخ بالضروره عامل نفی‌کننده‌ی خود را در درون خودش پرورش می‌دهد و با رشد این عامل، میان واحد اول - تز- که عنصر کهنه محسوب می‌شود و نفی‌کننده‌ی آن -آنتی تز- که عنصر نو به حساب می‌آید جنگ در می‌گیرد و این جنگ با پیروزی نو ، و یا به یک معنی دیگر ترکیب نو و کهنه -ایجاد سنتز- به پایان می‌رسد و بعد دوباره این جریان‏ شروع می‏شود و سنتزی که از جنگ حاصل شده بود خود به عنوان یک تز وارد عمل می‏شود و باز روز از نو روزی از نو.

بر اساس این طرز تفکر اساس طبیعت، زندگی، جامعه، و هر چیز که انگشت بر روی آن بگذارید، جنگ است و جنگ اخلاق خوب هم یعنی همیشه شکل آنتی‏تز را داشتن، یعنی انکار آنچه هست ، انکار وضع موجود هر که علیه وضع موجود -هر چه که می‏خواهد باشد- مبارزه کند مترفی و متکامل است همینقدر که وضع تازه‌ای به وجود آمد، فورا در درونش حالت دیگری که عبارت از انکار وضع فعلی باشد به وجود می‌آید. از این به بعد آن آدم مترقی جزو عناصر کهنه در می‏آید که می‏باید از بین برود.

مبارزه ، اساسا یک لحظه هم متوقف نمی‏شود و نباید هم متوقف شود در هر لحظه هر چه که چهره مبارزه داشته باشد، حقانیت هم با اوست بر اساس همین طرز تفکر است که آن عده که می‌کوشند به قول خودشان اسلام را انقلابی بکنند -نه اینکه انقلاب را اسلامی بکنند- معیار اسلام را در همه جا مبارزه معرفی می‌کنند.

 

آینده‌ی انقلاب اسلامی؛ صفحه‌ی 92

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه