اخلاق معاشرت ( 22 ) / ( به بهانه ماه مبارک رمضان ) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

اخلاق معاشرت ( 22 ) / ( به بهانه ماه مبارک رمضان )

چهارشنبه, ۴ آبان ۱۳۸۴، ۱۰:۳۴ ب.ظ
برخورد کریمانههمیشه عملهاى بزرگ و اقدامهاى والا ، از سوى صاحبان ‏روحهاى بلند سر مى‏زند . اینکه نیکى را به نیکى پاسخ دهیم و به لبخند دیگرى با لبخند پاسخ دهیم ، رفتارى عادى است . برخورد کریمانه ، نشان دادن نوعى « مناعت طبع‏ » و « بلند همتى ‏» و« روحیه والا » است که دیگران را هم تحت تاثیر قرار مى‏دهد . مثل آنکه ‏بدى را با نیکى پاسخ بگویى و قهر و خشونت را ، با محبت و عاطفه . فتوت و جوانمردى در برخورد ، یکى از این گونه « بزرگوارى‏ » ها در معاشرتهاست . « خود » را ندیدن و براى « دیگران‏ » در قاموس زندگى‏ شخصى ، جایى باز کردن و دلى به دست آوردن و تکیه‏گاهى براى یک‏ بینوا گشتن !ضعیفان و جوانمردانصاحبان دلهاى شکسته ، در پى مرهم‏گذار ، چشم به این سو و آن‏سو مى‏دوزند . غریبان بى‏پناه ، در تنگناهاى  زندگى در سایه همت و فتوت آزادمردان مى‏آرمند و مظلومان بلادیده ، دل را با دست گرم و نوازشگر جوانمردان خوش مى‏سازند و به حمایت و یارى آنان دلگرم ‏و امیدوارند . اگر در جامعه ، افراد آزاده‏اى نباشند که عشق محرومان و ضعیفان‏ را در دل دارند ، ستمگران روزگار آنان را سیاهتر مى‏کنند و بى‏دردان ، تهیدستان را به روز سیاه مى‏نشانند . در عهد کهن ، رمز و راز پیدایش گروههایى از « جوانمردان‏ »  و « عیاران‏ » ، همین روحیه خدمت‏ به همنوع و یارى بى‏دفاع و پناه بودن‏ براى بى‏پناهان بوده است .چه خوش سروده است مرحوم فیض کاشانى :بیا تا مونس هم ، یار هم ، غمخوار هم باشیم    انیس جان هم، فرسوده بیمار هم باشیم.شب آید، شمع هم گردیم و بهر یکدگر سوزیم   شود چون روز، دست و پاى هم ، در کار هم باشیم.دواى هم ، شفاى هم ، براى هم ، فداى هم       دل هم ، جان هم ، جانان هم ، دلدار هم باشیم.فتوت و جوانمردى ، زیباترین آرایش یک انسان است . به فرموده ‏امیر مؤمنان (ع) : « ما تزین الانسان بزینة اجمل من الفتوة‏ » ;  (1) . انسان به هیچ زینتى ، زیباتر از مروت و جوانمردى آراسته نشده ‏است.مفهوم فتوتبى ‏دردى و بى‏ خیالى نسبت‏ به وضع مردم و نیاز و محرومیت ومظلومیت آنان ، از مردانگى و از مسلمانى به دور است . از آن سو ، غم ‏مردم خوردن و حامى مظلوم بودن و یارى به بینوا رساندن ، مسلمانى و مردانگى است . آیین  « رادمردى ‏» حکم مى‏کند که صاحبان قدرت و مکنت ، دستى ‏هم به سر و گوش محرومان بکشند و بازوى آنان را بگیرند و از زمین‏گیرى و خاک‏نشینى بلند کنند ، عزت ببخشند و حرمت گزارند . این ، زکات توانایى و توانگرى است !« مردانگى ‏» ، صفت‏ برجسته و ارزشمندى است که به یک اجتماع ‏زنده آبرو مى‏بخشد . بزرگوارى و کرامت نفس در برخورد با دیگران ، خصیصه آزادمردانى است که از روى فتوت و جوانمردى ، اندیشه ‏محرومان را در سر مى‏پرورانند و مهرشان را در دل . زندگى بى‏حضور چنین فرزانگانى ، نه لذت دارد ، نه زیبایى . جامعه‏اى که از جوانمردان ‏خالى باشد ، غبار مرگ بر چهره‏اش نشسته است .این سجیه و خصلت عملى ، ریشه در درون و اندیشه دارد و ازآنجا به رفتار و معاشرت و برخوردها سرایت مى‏کند . امام على (ع) مى‏فرماید : « بعد المرء عن الدنیة فتوة ‏» ; (2)  جوانمردى ، دور بودن انسان از پستى و فرومایگى است .و ... فرومایگى چیست ، جز زور و تحقیر ، بى‏حرمتى و تکبر، خودخواهى و حق‏کشى ، کینه‏توزى و انتقام‏جویى ، بخل و حسادت ، سخت‏گیرى و بدرفتارى ،  بى‏وفایى و دروغ ، نفاق و دو رنگى ؟ ... و مردانگى چیست ، جز ایثار و گذشت ، عفو و مدارا ، بخشندگى ونوازش ، صبورى و تحمل ، همت ‏بلند و حسن خلق ، یکرنگى و وفادارى ، صداقت و دلجویى ؟ ... در دید شما ، « نامرد » و « پست‏ » و « فرومایه ‏» کیست ؟  و مروت ومردانگى کدام است ؟ خواجه عبدالله انصارى گوید: «اگر بر روى آب روى ، خسى باشى ، و اگر به هوا پرى ، مگسى باشى ، دل به دست آر ، تا کسى باشى ! » (3) .و خداوند ، همین را مى‏پسندد و مى‏پذیرد و پاداش مى‏دهد ، چرا که ‏دلهاى شکسته ، جلوه‏گاه محبت‏ خدا و امید به درگاه او است وجوانمردى ، آرامش بخشیدن به آن دلهاست . به گفته مولانا :هزار بار پیاده طواف کعبه کنى    قبول حق نشود گر دلى بیازارى (4) .در حدیثى ، امیرالمؤمنین (ع) چارچوب و استخوان‏بندى مروت وجوانمردى را این گونه برمى‏شمارد که مى‏تواند معیارى براى هرشخص جهت ارزیابى میزان فتوت خویش باشد : « نظام الفتوة احتمال عثرات الاخوان و حسن تعهد الجیران ‏» ;  (5)  نظام مردانگى ، تحمل لغزشهاى برادران و رسیدگى شایسته به ‏همسایگان است.برخى از نشانه‏هانه فتوت به ادعا است ، نه جوانمردى به سخن ! رفتار و عمل ، شاهد مردى و نامردى هر انسان است . فتوت نیز تنها با عمل است که مهرتایید مى‏خورد و مقبول خاطرها مى‏گردد ، نه با حرف و شعار . بعضى از نشانه‏هاى رادمردان که در روایات آمده ، از این قراراست :1- عفو و گذشت : روحهاى بزرگ ، ظرفیت ‏بخشایش و گذشت نیز دارند . اما افراد حقیر و فرومایه ، به سرعت در صدد انتقام برمى‏آیند . به فرموده‏ حضرت على(ع) : « لیس من شیم الکرام تعجیل الانتقام‏ » ; (6) . شتاب و سرعت در انتقام گرفتن ، از اخلاق انسانهاى بزرگوارنیست .باز هم از کلام حضرت امیر(ع) بیاموزیم : « المبادرة الى العفو من اخلاق الکرام ، المبادرة الى الانتقام من اخلاق‏ اللئام ‏» ; (7)  سرعت در عفو، از اخلاق مردان بزرگوار است و شتاب در انتقام‏گرفتن ، از اخلاق فرومایگان .2- آغاز به نیکى: گاهى کسى از انسان چیزى مى‏طلبد ، انسان هم پاسخ مى‏دهد . ولى اخلاق جوانمردانه آن است که حفظ آبروى دیگران کنى وپیش از سؤالشان ، در رفع نیازشان بکوشى که این خصلت ، مردانگى وفتوت است و نشانه کرامت روح . به تعبیر حضرت على(ع) : « الکریم من بدء باحسانه ‏» ;  (8) . کریم ، کسى است که آغازگر نیکى باشد و شروع به احسان کند .3- پاسخ بدى با نیکى : این رفتار نیز ، روحیه‏اى والا و عفوى بزرگ مى‏خواهد که اگردیگران بدى کردند و ناسزا گفتند و بى‏اعتنایى نمودند ، تو خوبى کنى وادب و احترام نشان دهى و اگر از تو بریدند و قطع رابطه کردند ، تو قطع ‏رابطه نکنى و پیوندها را نگه دارى . در اینجا هم مناسب است این کلام ‏علوى آویزه گوشمان باشد : « الکریم من جازى الاسائة بالاحسان‏ » ; (9)  جوانمرد ، کسى است که بدى را با نیکى پاسخ دهد . آرى ... در عفو ، لذتى است که در انتقام نیست.4- عفو با قدرت : جوانمرد کسى است که وقتى قدرت دارد و مى‏تواند انتقام بگیرد ، درگذرد و عفو را پیشه خود سازد . على (ع) فرمود : « الکریم اذا قدر صفح و اذا ملک سمح و اذا سئل انجح‏ » ; (10) . جوانمرد و بخشنده کسى است که :  وقتى قدرت یابد ، درگذرد و ببخشاید . و چون توانمند و مالک گردد ، عطا کند و ببخشد،  و آنگاه که چیزى از او خواسته شود ، نیاز را برآورد .5- غمخوارى محرومان : جوانمردان به نیازمندان رسیدگى و نسبت ‏به آنان حمایت و دلجویى مى‏کنند و خود را در راحت و رنج دیگران شریک مى‏شمارند . به قول سعدى:تو کز محنت دیگران بى‏غمى     نشاید که نامت نهند آدمى.« پوریاى ولى ‏» ، از پهلوانان نامدار و عارفى که از مردانگى او حکایتهاى بسیارى زبانزد مردم است ، (11)  در یک رباعى چنین سروده ‏است :گر بر سر نفس خود امیرى ، مردى    ور بر دگرى نکته نگیرى، مردىمردى نبود فتاده را پاى زدن      گر دست فتاده‏اى بگیرى، مردى (12) .جوانمردى همان خوشخویى ، بخشندگى ، مردم‏نوازى و رسیدگى‏ به بینوایان است و همه اینها به شکرانه قدرت و توانى که پروردگار عطاکرده است . به گفته حافظ :اى صاحب کرامت ! شکرانه سلامت   روزى تفقدى کن، درویش بینوا را.تماشاى جلوه‏هاى فتوت و بزرگوارى و « برخورد کریمانه ‏» در آینه ‏رفتار بزرگان و اسوه‏ها ، تماشایى‏تر است . نمونه‏هایى از این رفتارهاى‏ زیبا و نمونه‏هاى تاریخى تقدیم شما مى‏شود .ادامه دارد ...
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه