اخلاق معاشرت ( 27 ) / ( به بهانه ماه مبارک رمضان ) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

اخلاق معاشرت ( 27 ) / ( به بهانه ماه مبارک رمضان )

دوشنبه, ۹ آبان ۱۳۸۴، ۱۱:۳۹ ب.ظ
ابراز دوستىرابطه‏هایى که بر پایه دوست ‏داشتن و محبت است ، استوارتر ودیرپاتر است . اهرم نیرومند عشق و محبت نیز ، در بسیارى از زمینه‏هاى ‏اجتماعى و ارتباطات انسانى ، کارسازتر از عوامل دیگر است . از این‏رو ، ریشه‏یابى عوامل تقویت‏کننده دوستى ، ریشه‏کنى عوامل سست‏کننده‏ علاقه‏ها و استفاده از عوامل محبت‏آفرین ، در بهبود مسایل معاشرت‏ مهم است .اگر عقل و اندیشه ، در زندگى نقش « چراغ راهنما » دارد که روشنى ‏مى‏بخشد و راه را نشان مى‏دهد ، عشق و محبت قلبى نیز نقش « موتورمحرک‏ » را دارد که پیش‏برنده است و حرکت‏آفرین و زبان دل ، قوى‏تر از زبان عقل است و گاهى هم که محبت و عشق ، فرمان مى‏دهد ، عقل از پاى مى‏ماند و مطیع مى‏گردد .آثار مثبت و منفى محبتدر روابط انسانى ، عشق و علاقه ، هم آثار نیک و جهات مثبت دارد و هم اگر بى‏حساب و بى‏معیار و خارج از کنترل باشد ، پیامدهاى سوء خواهد داشت . به همان اندازه که دوست ‏داشتن و عشق ‏ورزیدن ، در انسان ‏دوستدار ، کشش و امید و دلگرمى ایجاد مى‏کند ،  او را به همرنگى و همسانى با محبوب و اطاعت از معشوق مى‏کشاند و عاشق را به‏فداکارى ، گذشت و ایثار در راه محبوب مى‏کشاند ، گاهى هم حقایق را بر انسان پوشیده مى‏سازد و عیبها را کتمان مى‏کند و نقاط ضعف را به‏ نقاط قوت تبدیل مى‏نماید و زشت را زیبا جلوه مى‏دهد و این ، ازعوارض سوء « افراط در محبت‏ » است .به تعبیر حضرت رسول (ص) : « حب الشئ یعمى و یصم ‏» ;  (1)  علاقه به ‏چیزى انسان را کور و کر مى‏کند . و به فرموده حضرت امیر(ع) :  « من عشق شیئا اعشى بصره و اعمى‏قلبه ... » ; (2)  کسى که به چیزى عاشق و شیفته شود ، این محبت ، چشم ‏صورت و چشم دل او را نابینا مى‏سازد ، پس او با چشمى ناسالم ‏مى‏نگرد و با گوشى ناشنوا مى‏شنود و خواسته‏ها و تمنیات ، عقل او را ازهم مى‏گسلد و دنیا ، دلش را مى‏میراند ...محبت ، گاهى در داورى انسان نسبت ‏به دیگران هم اثر مى‏گذارد و محبت را به داورى ناحق مى‏کشاند . علاقه ، در نپذیرفتن نقد و انتقاد هم ‏مؤثر است . اگر شما دوستدار کسى باشید ، اغلب حاضر نیستید در باره ‏او انتقاد و عیبجویى بشنوید . محبت ، بعضى محبوبها را مغرور مى‏سازد . برخى ظرفیت آن را ندارند که طرف محبت قرار بگیرند و گرفتار عجب مى‏شوند . بعضى‏کودکان اگر محبت زیادى ببینند ، لوس و پرتوقع و دشوار و خودپسند مى‏گردند . به هر حال ، اینها عوارض نیک و بد محبت است که نباید از نظر دور بماند .ابراز علاقهآنچه بیشتر به جنبه معاشرتى مربوط مى‏شود ، آشکار کردن محبت‏ و علاقه به دیگران است . اگر کسى را دوست دارید ، چه از دوستان و برادران ایمانى ، یا نسبت ‏به فرزندان و همسر و ... این محبت را بر زبان‏آورید و آن را ابراز کنید ، تا محبتها افزوده شود و دوستیها تداوم واستمرار یابد . انسان علاقه دارد که مورد علاقه و محبت دیگران باشد . اگر آن‏ دوستداران ، محبت‏ خود را آشکار کنند ، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏مند مى‏شود و این محبت دو جانبه ، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد . ما اگر بدانیم که خدا دوستمان دارد ، ما هم ‏خدا را بیشتر دوست‏ خواهیم داشت . اگر بدانیم و بفهمیم که رسول‏خدا (ص) و اهل بیت (ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار کرده‏اند ، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد . اینکه خداوند بارها در قرآن کریم ، محبت ‏خویش را ابراز کرده ودر آیاتى که « ان الله یحب الذین ... » دارد ، مى‏فرماید که دوستدار پاکان ، توبه‏کنندگان ،  پاکى‏جویان ،  نیکوکاران ،  متقین ،  متوکلین ،  صابران ،  اهل‏ قسط و عدل است . و در جایى از کسانى یاد مى‏کند که هم خدا آنان را دوست دارد و هم آنان به خدا علاقه دارند (یحبهم و یحبونه) (3) توجه به‏این نکته ، « حب خدا »  را در دلها شعله‏ور مى‏سازد . وقتى ائمه ‏معصومین(ع) محبتهاى خویش را نسبت‏ به هوادارانشان ابراز مى‏کنند ، متقابلا  این اظهار عشق ، عشق مى‏آفریند .از حضرت على (ع) مى‏پرسند : یا على ! چگونه‏اید ؟ مى‏فرماید : دوستدار دوستانمان و دشمن دشمنانمان هستم : « اصبحت محبا لمحبنا ومبغضا لمن یبغضنا » .  (4)  آیا اگر بدانیم که مولاى متقیان به دوستانش علاقه‏ دارد ، نخواهیم کوشید که گوهر عشق او را در سینه داشته باشیم ؟!آنچه روابط دوستانه را نیرومندتر مى‏سازد ،  ابراز علاقه است . ممکن است‏ شما به کسى علاقه و ارادت داشته باشید ، ولى به دلیل تنبلى ‏و بى‏حالى ، یا خجالت و شرم یا به هر علت دیگر هرگز بر زبان نیاورید و به او نگویید که دوستش دارید ، او از کجا پى به علاقه‏مندى شما ببرد و به شما علاقه پیدا کند ؟ کلید جلب محبت او ، ابراز علاقه خودتان است . این نکته در دستورالعملهاى اخلاقى آمده و حتى بابى براى آن گشوده‏ شده است . (5) امام صادق(ع) فرمود : « اذا احببت رجلا فاخبره‏ » ;  (6)  اگر به کسى علاقه ‏و محبت داشتى ، او را آگاه کن . در روایت است که مردى از مسجد گذر کرد ، در حالى که امام ‏باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز در مسجد نشسته بودند .  یکى از اصحاب‏ امام باقر(ع) گفت :  به خدا قسم من این شخص را دوست مى‏دارم . امام فرمود :  پس به او خبر بده ،  چرا که این خبردادن ، هم مودت و دوستى را پایدارتر مى‏کند ، هم در ایجاد الفت ، خوب است  « الا فاعلمه‏ فانه ابقى للمودة و خیر فى الالفة ‏ » .  (7) . از پیامبر خدا (ص) نیز روایت است که فرمود : « اذا احب احدکم صاحبه او اخاه فلیعلمه ‏ » ;  (8) . هر یک از شما دوست‏ یا برادر دینى‏اش را دوست ‏بدارد ، پس به اواعلام کند . در حدیث دیگرى همین مضمون آمده ، با این اضافه که  « فانه اصلح ‏لذات البین ‏» ;  (9)  این اعلام دوستى ، براى اصلاح و آشتى میان افراد ، شایسته‏تر و مفیدتر است .نقش ابراز علاقه در خانوادهنکته‏اى که یاد شد ، غیر از محیط اجتماعى و روابط انسانى‏ مسلمانان با یکدیگر ، در محیط خانه و میان افراد خانواده هم مطرح‏است . صفاى زندگى به حاکمیت عشق و علاقه بر محیط زندگى و معاشرت است و اگر دوستى و علاقه نباشد ، زندگى جهنمى است ‏سوزان و محیطى است‏ سرد و بى‏روح . گاهى گفتن کلمه  « دوستت دارم ‏» ،  شعله محبت را فروزان مى‏کند و به ‏زندگیها روح و نشاط مى‏بخشد .  ابراز عشق و علاقه در محیط خانواده ، میان دو همسر ،  یا میان پدر و مادر نسبت‏ به فرزندانشان خانه را به‏ بهشت تبدیل مى‏کند .  چه دوزخهاى سوزانى که معلول کمبود محبت وعاطفه فرزندان از جانب والدین است و حسرت شنیدن « عزیزم ،  دلبندم ، تو را دوست دارم و ... »  سالها بر دل کودکان مى‏ماند و گرفتار عقده کمبود محبت مى‏شوند .پیامبر اکرم (ص) فرمود : « قول الرجل للمراة انى احبک لا یذهب من قلبها ابدا » ;  (10)  اینکه مرد ،  به ‏همسر خود بگوید : « تو را دوست دارم ‏» ، هرگز از دل همسر بیرون ‏نمى‏رود !شگفتا که یک جمله کوتاه و ساده ، ولى یک دنیا تاثیر وعشق‏آفرینى ! و چقدر بخیلند آنان که از گفتن چنین واژه‏هاى ‏محبت‏آورى نسبت ‏به همسر و فرزندان و دوستان و بستگان خویش ، مضایقه دارند و از عواقب و پیامدهاى نیکو و آثار سازنده آن غافلند . ابراز دوستى و محبت ، تنها به گفتن و لفظ نیست . گاهى احترام‏کردن ، بوسیدن ، نوازش کردن ، هدیه و سوغات خریدن و این گونه ‏حرکات ، نشانه عشق و دوستى است . رسول خدا (ص) فرمود :  « احبوا الصبیان و ارحموهم‏ » ;  (11)  کودکان را دوست‏ بدارید و به آنان ترحم و شفقت نمایید .  لطف و مهربانى به ‏خردسالان ، گواه عشق و محبت نسبت‏ به آنهاست . و ترحم ، خود نشانه ‏محبت داشتن به فرزندان است . در روایات بسیارى به بوسیدن فرزند توصیه شده و براى هر بوسیدن اولاد ، درجه‏اى در بهشت منظور گشته ‏است « من قبل ولده کتب الله له حسنة ... .» (12) . در روایت است :  روزى حضرت رسول (ص) ، دو فرزندش امام‏حسن و امام حسین (علیهماالسلام) را بوسید . اقرع بن‏حابس کنار حضرت بود . گفت : من ده فرزند دارم ، تاکنون هیچ کدام را نبوسیده‏ام ! پیامبر خدا فرمود :  من با تو چه کنم ، که خدا رحمت و عطوفت را از دلت ‏کنده است . (13) در روایات متعددى هم به رعایت عدالت در بوسیدن و پرهیز از تبعیض در بوسیدن و ابراز محبت‏ به فرزندان تاکید شده است . راستى ، فرزندى که از پدر و مادر محبت ندیده و سخن گرم وعشق‏آفرین نشنیده است ، آیا به این نتیجه نمى‏رسد که دوستش ندارند و در خانه جایى ندارد و کسى او را به حساب نمى‏آورد ؟ و آیا این ‏ « عقده‏ » ، بعدها براى او چه پسر باشد و چه دختر ، مشکل به بار نمى‏آورد ؟  کودکانى که از خانه فرار مى‏کنند ،  پسران و دخترانى که‏ جذب برخوردهاى عاطفى دشمنان دوست‏نما مى‏شوند و به فساد مى‏گرایند ، آیا جز معلول فقدان محبت و عاطفه در درون خانواده‏ است ؟ اگر فرزندان در محیط خانه از نظر عاطفى و محبت اشباع شوند ، هرگز به دام شیادان که با تور محبت‏ به شکار جوانان و نوجوانان ‏مى‏پردازند ، نمى‏افتند . بررسى پرونده برخى از بزهکاران و مجرمین یا فراریان از خانه یا اقدام‏کنندگان به خودکشى ، نشان‏دهنده کمبود محبت آنان در خانه و ازسوى والدین است. در نامه دخترى که پس از آلوده ‏شدن و گرفتارى در دام شیادان و گرگهاى عفاف ، اقدام به خودکشى کرده ،   چنین آمده است ( در باره مادرش ) : « او مادر من بود .  براى تربیت من که تنها فرزندش بودم رنج‏ بسیار کشید ،  ولى‏ هرگز نخواست دوست من باشد ... روزى رسید که این کمبود را شیطان دیگرى‏ جبران کرد . من که تشنه محبت‏ بودم ، دست پر مهر او را به گرمى فشردم و به رویش‏آغوش گشودم .  یقین دارم که دختران محبت ‏دیده ، هرگز دچار این لغزش‏نمى‏شوند . کسى که در خانه‏اش چشمه آب حیات دارد ،  به دنبال سراب ‏نمى‏رود ... .» (14) .نتیجه آنکه ; حیات اجتماعى ، شادابى و صفاى خود را مدیون ‏محبت و دوستى است . وقتى به کسى علاقه و محبت داریم ، چه پدر ومادرمان باشد ، چه برادر و خواهرمان ، چه فرزندانمان ، چه استادمان ، چه شاگردمان ،  چه هر انسان دیگرى که به دلیل داشتن فضیلتى و برخوردارى از عملکردى شایسته و تحسین‏برانگیز ، محبوب ما شده ودر خانه دلمان جاى گرفته است ، این دوست‏ داشتن و ارادت و عشق را بر زبان آوریم و در دل نگه نداریم .ابراز دوستى و اظهار علاقه ، خود ما را هم مورد علاقه و محبت‏ دیگران قرار مى‏دهد .  معاشرت گرم و محبت‏آمیز با دیگران ، هنرى‏است ‏شایسته که باید کوشید این ادب اجتماعى را فرا گرفت و به کار بست .پى‏نوشتها : 1) بحارالانوار، ج‏74، ص‏165.   2) نهج‏البلاغه، صبحى صالح، خطبه 109.   3) سوره مائده، آیه 54.   4) سفینة‏البحار (چاپ اسوه)، ج‏2، ص‏17.   5) باب استحباب «اخبار الاخ فى الله یحبه له و ان القلب یهدى الى القلب‏». (بحارالانوار، طبع‏بیروت، ج‏71، ص‏181.   6) همان، ص‏181.   7) همان.   8) همان، ص‏182.  9) همان.  10) وسائل‏الشیعه (آل‏البیت)، ج‏20، ص‏24.   11) همان، ج‏21، ص‏483.   12) میزان الحکمه، ج‏10، ص‏699.   13) همان، ص‏100.  14) تربیت کودک در جهان امروز، احمد بهشتى، (چاپ جدید)، ص‏136. 
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه