اخلاق معاشرت (۴)(به بهانه‌ی ماه مبارک رمضان) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

سلام و مصافحه

پیوندهاى اجتماعى، نیازمند «تحکیم‏» است.

استوارسازى این رشته‏‌ها با کلى‌‏گویى به دست نمى‏‌آید. باید نمونه‌‏هاى عملى و مصداق‌هاى خاص و روشن ارائه شود، تا مرزهاى‏ دوستى و پیوندهاى عاطفى استوارتر گردد و پایدار بماند. «سلام‏» و دست‌دادن یکى از این امور است.

 

سلام، چراغ سبز آشنایى است.

وقتى دو نفر به هم مى‏‌رسند، نگاه‌ها که به هم مى‌‏افتد، چهره‌‏ها که ‏رو در رو قرار مى‌‏گیرد، نخستین علامت صداقت و مودت و برادرى، «سلام دادن‏» است و در پى آن، دست‌دادن و «مصافحه». دو نفر را تصور کنید که به یکدیگر مى‏‌رسند، آشنا و دوست هم ‏هستند. در این برخورد، بهتر است نخستین کلامشان چه باشد؟ آیا مناسب‏تر از «سلام‏» چیزى سراغ دارید؟

 

مفهوم سلام

سلام، اطمینان‌دادن به طرف مقابل است که: هم سلامتى و تندرستى تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، که گزندى به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه و کینه‌‏ورز و دشمن. نیز نوعى درود و تحیت اسلامى است که دو مسلمان ‏به هم مى‏‌گویند. این معناى شعار اسلامى سلام است.

دست‌دادن و دست هم را صادقانه به گرمى فشردن، نشان دیگرى ‏از محبت و صمیمیت و خیرخواهى است. دل‌ها را به هم نزدیک‌تر و محبت‌ها را بیشتر مى‌‏سازد. تماس دو دست، قلب‌ها را نیز به هم نزدیک‌تر مى‌‏کند، اگر منافقانه و دروغ و فریب نباشد!

«دست در دست، چو پیوند دو قلب.

گرم‌تر مى‏‌گردد،

دل آزرده‌ی دوست،

نرم‌تر مى‏‌گردد...»

بارى... سلام، نام خداست و تحیت الهى. سفارش پیامبر است و امامان. تا آن‌جا که فرموده‌‏اند: اگر کسى پیش از سلام، شروع به سخن کرد، جواب ندهید:

«من بدء بالکلام قبل السلام فلا تجیبوه»(۱)

در حدیث دیگرى امام صادق (ع) از قول خداوند نقل مى‏‌کند که: بخیل، کسى است که از سلام‌دادن به دیگرى بخل ورزد: «البخیل من بخل بالسلام»(۲)

راستى... سلام‌دادن به دیگرى نه‌تنها چیزى از قدر و جایگاه ‏انسان نمى‌‏کاهد و هیچ‌گونه ضرر و زیان مادى، پولى، آبرویى ‏و... ندارد، بلکه محبت‏‌آور و صفابخش است و خداپسند و سیره‌ی ‏رسول خدا (ص) و روش و منش اولیاء الهى است. به علاوه، نشانه‌‏اى از تواضع و فروتنى و نداشتن کبر است. انسان‌هاى متواضع، نه تنها زیان ‏نمى‌‏بینند، بلکه عزت و محبوبیت هم پیدا مى‏‌کنند.

امام صادق (ع) فرمود: «من التواضع ان تسلم على من لقیت»(۳) از نشانه‏‌هاى فروتنى این است که به هر کس برخوردى، سلام دهى.

پیامبر اکرم (ص) نیز فرمود: «اذا تلاقیتم، فتلاقوا بالتسلیم و التصافح‏»(۴) هرگاه یکدیگر را دیدار کردید، با «سلام‏» و «دست‌دادن» با هم دیدار کنید.

 

ادب و آداب سلام

سیره‌ی رفتارى پیامبر خدا آن بود که به هر که مى‌‏رسید -حتى کودکان-  ابتدا به او سلام مى‏‌کرد، به خصوص در مورد سلام‌کردن به کودکان‏ مى‏‌فرمود: پنج صفت است که تا زنده‏ام، آن‌ها را رها نخواهم کرد، یکى‏ هم سلام‌دادن به کودکان است، تا پس از من «سنت‏» گردد.(۵)

این خصلت ‏خجسته، از اخلاق حسنه و روحیه‌ی پاک و تواضع او سرچشمه مى‏‌گرفت. این‌ها درست؛ ولى ادب اقتضا مى‏‌کند که کوچک‌ترها به بزرگ‌ترها سلام کنند. در حدیث آمده است که پیامبراکرم (ص) فرمود:

کوچک به بزرگ سلام کند، یک نفر به دو نفر، و جمعیت کم به جمعیت فراوان، و سواره بر پیاده، و رهگذر، بر کسى که ایستاده است. و ایستاده بر کسى که نشسته است.(۶)

و البته که اگر جز این باشد، نشان تواضع نخواهد بود!

سلام را باید آشکارا، بلند و با صداى رسا ادا کرد. احادیث فراوانى ‏با عنوان «الجهر بالسلام‏» و «افشاء سلام‏» آمده که سفارش اکید دارد که‏ سلام‌ها، رسا و بلند باشد، نه زیر لب و آهسته و نامفهوم و ناقص. جواب ‏سلام نیز باید همین‌گونه باشد، یعنى بلند و واضح، تا طرف بشنود.

اگر در برخورد با دیگران یا ورود به جلسه و جمعى، یا رسیدن به‏ خانه و محل کار، سلام بگویید، ولى آهسته، شاید سلامتان را نشنوند. با این‌که شما سلام داده‏‌اید، ولى به دلیل سر و صدا یا جمع‌نبودن حواس یا هر عامل دیگر، سلامتان را نشنوند، شما را بى‏‌ادب و بى‏‌اعتنا خواهند شمرد و متکبر خواهند پنداشت.

یا اگر سلام دیگرى را جواب دهید؛ اما آهسته و زیر لب، به گونه‏‌اى که نفهمد و نشنود، شاید پیش خود فکر کند مساله‌‏اى، خصومتى و... پیش آمده،  یا شما سرسنگین و متکبر شده‌‏اید که حتى جواب سلامش‏ را هم نمى‏‌دهید یا با دشوارى و بى‏‌علاقگى جواب مى‌‏دهید.

راه جلوگیرى از این سوء تفاهم‌ها و بدگمانی‌ها، رعایت همان ‏دستور دینى در معاشرت‌ها است،  یعنى آشکارا سلام‌کردن.

امام صادق (ع) مى‏‌فرماید: «هرگاه یکى از شما سلام مى‌‏دهد، سلامش را آشکارا بگوید. نگوید که «سلام دادم، ولى جوابم ندادند»،  شاید سلام داده ولى آنان نشنیده باشند! و هرگاه یکى از شما جواب سلام مى‏‌دهد، جواب را آشکارا و بلند بگوید، تا آن مسلمان دیگر نگوید که «سلام کردم ولى جوابم را ندادند!»(۷)

اگر سلام مستحب است، جوابش واجب است. البته بیشترین ‏ثواب نیز از آن کسى است که شروع به سلام کند.

آن که سلام مى‏‌دهد، پاسخش را باید گرم‌تر و بیشتر داد، چرا که ‏سلام نوعى تحیت و هدیه از سوى یک مؤمن است و هدیه را باید پاسخى بهتر ارائه داد، تا نشان قدرشناسى باشد. و این تعلیم قرآن کریم‏ است که تحیت دیگران را به گونه‏‌اى بهتر پاسخ دهید: «... فحیوا باحسن منها»(۸)،  یا مثل همان را بازگردانید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه