اخلاق معاشرت (۵)(به بهانه‌ی ماه مبارک رمضان) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

اخلاق معاشرت (۵)(به بهانه‌ی ماه مبارک رمضان) اخلاق معاشرت (۵)(به بهانه‌ی ماه مبارک رمضان)

يكشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۸۴، ۰۲:۴۷ ق.ظ

دست دادن

گفتیم که «مصافحه»، «دوستى‌‏آور»، « کدورت‌‏زدا » و « محبت‌‏آفرین‏ » است. ما علاقه‌ی خود و صمیمیت را با دست‌دادن ابراز مى‏‌کنیم. برعکس، اگر با کسى کدورت و دشمنى داشته باشیم، از دست‌دادن با او پرهیز مى‏‌کنیم. به همین خاطر، این دستور مقدس و پربرکت اسلامى، در تحکیم رابطه‏‌هاى دوستى و اخوت، ثمربخش است.

امام باقر(ع) فرمود: هر دو نفر مؤمنى که با هم دست‏ بدهند، دست‏ خدا میان دست آنان است و دست محبت الهى بیشتر با کسى است که‏ طرف مقابل را بیشتر دوست ‏بدارد.(۹)

و نیز امام صادق(ع) فرمود: هنگامى که دو برادر دینى به هم مى‏‌رسند و با هم دست مى‌‏دهند، خداوند با نظر رحمت ‏به آنان مى‌‏نگردد و گناهانشان، آن‌سان که برگ‏ درختان مى‌‏ریزد، فرو مى‌‏ریزد، تا آن‌که آن دو از هم جدا شوند.(۱۰)

 

شیوهی مصافحه

دست‌دادن نیز، هم‌چون سلام، ادب و آدابى دارد. یکى از آن‌ها پیوستگى و تکرار است. در یک سفر و همراهى و دیدار، حتى چندبار دست‌دادن نیز مطلوب است.

ابوعبیده نقل مى‏‌کند: همراه امام باقر(ع) بودم. اول من سوار مى‏‌شدم، سپس آن حضرت. چون بر مرکب خویش استوار مى‏‌شدیم، سلام مى‏‌داد و احوال‌پرسى مى‌‏کرد، چنان که گویى قبلا یکدیگر را ندیده‏‌ایم. آن‌گاه مصافحه مى‌‏کرد. هرگاه هم از مرکب فرود مى‌‏آمدیم و روى زمین قرار مى‌‏گرفتیم، باز هم به همان صورت، سلام مى‌‏کرد و دست مى‏‌داد و احوال‌پرسى مى‏‌کرد و مى‌‏فرمود: «با دست‌دادن دو مؤمن،گناهانشان هم‌چون برگ درختان فرو مى‌‏ریزد و نظر لطف الهى با آنان است، تا از هم‏ جدا شوند.»(۱۱)

از آداب دیگر مصافحه، فشردن دست، از روى محبت و علاقه‏ است، اما نه در حدى که سبب رنجش و درد گردد.(۱۲)

جابر بن‏ عبدالله مى‏‌گوید: در دیدار با رسول خدا(ص) بر آن‏ حضرت سلام کردم. آن‏ حضرت دست مرا فشار داد و فرمود: دست‏‌فشردن، هم‌چون بوسیدن برادر دینى است.(۱۳)

هم‌چنین هنگام مصافحه، طول‌دادن و دست را زود عقب‌نکشیدن ‏از آداب دیگر این سنت اسلامى است. در مصافحه، پاداش کسى بیشتر است که دستش را بیشتر نگه دارد.(۱۴)

پیامبر اسلام(ص) نیز این سنت نیکو را داشت که چون با کسى‏ دست مى‏‌داد، آن قدر دست‏ خود را نگه مى‏‌داشت، تا طرف مقابل دست ‏خود را سست کند و عقب بکشد.(۱۵)

بارى... محبت قلبى را باید آشکار ساخت.

علاقه، گنجى نهفته در درون است که باید آن را استخراج و آشکار کرد، تا از برکاتش بهره برد. روشن‌ترین خیر و برکتش، تقویت دوستی‌ها و تحکیم آشنایی‌ها و رابطه‌‏ها است. به دستور اسلام، هرگاه مؤمنى را ملاقات مى‏‌کنید، مصافحه کنید، خوش‌رویى و چهره‌ی گشاده و بشاش و خندان به هم نشان دهید.(۱۶)

از آثار دیگر مصافحه، «کینه‌‏زدایى‏» است. پیامبر خدا(ص) فرمود: «تصافحوا، فان التصافح یذهب السخیمة‏»(۱۷) و «تصافحوا فانه یذهب بالغل».(۱۸) مصافحه کنید و دست دهید، چرا که آن، کینه و کدورت را مى‏‌زداید.

 

دست‌دادن با زنان

بر اساس «مکتبى‏»‌بودن مرز دوستی‌ها و رابطه‏‌ها و معاشرت‌ها، دست‏‌دادن با نامحرم، حرام است و صرف دوستى و رفاقت و آشنایى و همکار بودن یا ملاحظات سیاسى و دیپلماسى در سفرهاى خارجى و دیدارهاى رسمى، دلیل نمى‌‏شود که کسى با نامحرم و اجنبى، مصافحه کند. روشن‌فکرمآبى در این مساله جایى ندارد.

رسول خدا فرمود: با زنان دست نمى‌‏دهم(۱۹) (البته زنان نامحرم). و در حدیث نبوى دیگرى آمده است: «اگر زنى بخواهد با مرد نامحرم دست‏ بدهد (که نباید دست دهد) و ناچار باشد، یا بخواهد با او «بیعت» کند، از پشت لباس (و با وجود حایل و پوشش دست، دستکش) مانعى ندارد.»(۲۰)

البته معیار عمل، فتواى مجتهدى است که از او تقلید مى‌‏کنید و هر مسلمان متعهد، باید براى عمل خود ملاک و حجت‏ شرعى داشته باشد.

 

پىنوشت‌ها:

۱) سفینة‏البحار، محدث قمى، ج‏۱، ص ۶۴۵.    

۲) میزان‌‏الحکمه، رى‏‌شهرى، ج‏۴، ص‏۵۳۵.    

۳) خصال صدوق، ص‏۱۱.    

۴) سفینة‏البحار. ج‏۱، ص‏۴۶۵.    

۵) بحارالانوار (بیروت)، ج‏۷۳، ص‏۱۰.    

۶) میزان‏‌الحکمه، ج‏۴، ص‏۵۳۸.    

۷) اصول کافى (عربى) کلینى، ج‏۲، ص‏۶۴۵.    

۸) نساء، آیه ۸۶.    

۹) اصول کافى، ج‏۲، ص‏۱۷۹.    

۱۰) همان، ص‏۱۸۳.    

۱۱) همان، ص‏۱۷۹.    

۱۲) بحارالانوار، ج‏۷۳، ص‏۲۶.    

۱۳) همان، ص‏۲۳.    

۱۴) همان، ص‏۲۸.    

۱۵) همان، ص‏۳۰.    

۱۶) میزان‌‏الحکمه، ج‏۵، ص‏۳۵۵.     

۱۷) بحارالانوار، ج‏۷۴، ص‏۱۵۸.    

۱۸) میزان‏‌الحکمه، ج‏۵، ص‏۳۵۴.    

۱۹) کنزالعمال، حدیث ۴۷۵.    

۲۰) همان، حدیث ۲۵۳۴۶.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه