اعتقاد ما ( 4 ) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

اعتقاد ما ( 4 )

پنجشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۳:۴۶ ب.ظ
  بدک هم نیست یه دوره اعتقادات !!!   فرشتگان خدا   ما به وجود فرشتگان الهى معتقدیم که هر کدام ماموریت‏ خاصى دارند ، بعضى مامور ابلاغ وحى به انبیا (30) بوده‏اند . و گروهى مامور حفظ اعمال انسانها  (31)  . و گروهى مامور قبض ارواح  (32) . و گروهى مامور کمک به مؤمنان با استقامت   (33) . و گروهى امدادگران نسبت‏ به مؤمنان در جنگ ها هستند  (34) . و گروهى مامور مجازات اقوام سرکشند (35)  . و ماموریت هاى مهم دیگرى در نظام جهان آفرینش دارند . بى شک چون همه این ماموریت ها به اذن و فرمان خدا و به حول و قوه الهى است ، هیچ منافاتى با اصل توحید افعالى و توحید ربوبیت ندارد ، بلکه تاکیدى بر آن است . ضمنا از این جا روشن مى‏شود که مساله شفاعت پیامبران و معصومان و فرشتگان چون به اذن خداست ، عین توحید است  « ما من شفیع الا من بعد اذنه » ، « هیچ شفاعت کننده‏اى جز با اذن او نیست ‏» . (36) شرح بیشتر درباره این مساله و مساله توسل را در مبحث نبوت انبیاء خواهیم داشت . عبادت مخصوص اوست ما معتقدیم : عبادت مخصوص ذات پاک خداست ( همان گونه که در بحث توحید عبادت اشاره شد ) ؛ بنابراین هر کس غیر او را پرستش کند « مشرک ‏» است ، دعوت همه انبیا نیز روى این مساله متمرکز بوده است : « اعبدوا الله ما لکم من اله غیره » ، « خدا را پرستش کنید که معبودى جز او ندارید » . این سخنى است که در قرآن مجید بارها از پیامبران نقل شده است . (37) جالب است که ما مسلمانان همیشه در نمازهاى خود هنگام تلاوت سوره حمد این شعار مهم اسلامى را تکرار مى‏کنیم : « ایاک نعبد و ایاک نستعین » ، « تنها تو را پرستش مى‏کنیم و تنها از تو یارى مى‏جوییم  » . روشن است اعتقاد به شفاعت انبیاء و فرشتگان به اذن و فرمان خدا که در آیات قرآن آمده است ‏به معنى عبادت نیست . همچنین توسل به پیامبران به این معنى که از آن ها خواسته شود که از ساحت مقدس پروردگار حل مشکلى را براى توسل جوینده بخواهند ، نه پرستش و عبادت محسوب مى‏شود ، و نه منافات با توحید افعالى یا توحید عبادت دارد ، و شرح این مساله در مباحث نبوت خواهد آمد . کنه ذات پاک او بر همه مخفى است ما معتقدیم : با این که آثار وجود خداوند همه عالم هستى را پر کرده ، حقیقت ذات خدا بر هیچ کس روشن نیست ، و هیچ کس نمى‏تواند به کنه ذاتش پى برد ، چرا که ذات او از هر نظر بى نهایت است و ما از هر نظر محدود و متناهى هستیم و به همین دلیل احاطه ما به او غیر ممکن است : « الا انه بکل شى‏ء محیط » ، « آگاه باشید او به هر چیزى احاطه دارد » . (38) « و الله من ورائهم محیط » ، « و خداوند به همه آنها احاطه دارد » . (39) به عقل نازى حکیم تا کى ؟ به فکرت این ره نمى‏شود طى ! * به کنه ذاتش خرد برد پى اگر رسد خس به قعر دریا !   در حدیث معروف نبوى (ص) مى‏خوانیم که آن حضرت نیز مى ‏فرمود : « ما عبدناک حق عبادتک و ما عرفناک حق معرفتک » ، « ما تو را آن گونه که شایسته ذات توست عبادت نکردیم ، و آن گونه که حق معرفت تو است تو را نشناختیم ! » (40) ولى اشتباه نشود ؛ این سخن به آن معنى نیست که چون از « علم تفصیلى ‏» نسبت‏ به ذات پاکش محرومیم ، از علم و معرفت اجمالى نیز دست‏ برداریم و تنها در باب معرفة الله به ذکر الفاظى که هیچ مفهومى براى ما ندارد قناعت کنیم ، این همان تعطیل معرفة الله است که ما آن را قبول نداریم و به آن معتقد نیستیم ، چرا که قرآن و سایر کتب آسمانى ، همه براى معرفة الله و شناخت ‏خداوند نازل شده است . مثال هاى زیادى براى این موضوع مى‏توان ارائه داد ، مثلا ما حقیقت روح را نمى‏دانیم چیست ؟ ولى بى شک ما نسبت‏ به آن معرفت اجمالى داریم ، مى‏دانیم روح وجود دارد و آثار آن را مشاهده مى‏کنیم . در حدیث جالبى از امام محمد بن على الباقر (ع) مى‏خوانیم که فرمود : « کلما میزتموه باوهامکم فى ادق معانیه مخلوق مصنوع مثلکم مردود الیکم » ، « هر چیزى را که با فکر و وهم خود در دقیق ترین معانیش تصور کنید ، مخلوق و ساخته شماست و مانند خود شماست ، و به شما باز مى‏گردد ( و خداوند از آن برتر و بالاتر است ) » . (41) در حدیث دیگرى از امیر مؤمنان على (ع) راه دقیق و باریک معرفة الله با تعبیر زیبا و روشنى بیان شده است ، مى‏فرماید : « لم یطلع الله سبحانه العقول على تحدید صفته ، و لم یحجبها امواج معرفته » ، « خداوند سبحان عقل ها را از حدود ( و کنه ) صفاتش آگاه نساخته و ( در عین حال ) آنها را از معرفت و شناخت لازم محجوب و محروم ننموده است ‏» . (42) نه تعطیل نه تشبیه ما معتقدیم : همان گونه که‏ « تعطیل ‏» شناخت‏ خداوند و معرفت صفات او نادرست است ، افتادن در وادى ‏ « تشبیه ‏» نیز غلط و شرک آلود است ، یعنى نمى‏توانیم بگوییم آن ذات پاک اصلا شناخته نمى‏شود ، و ما راهى به معرفت او نداریم ، همان گونه که نمى‏توان او را « شبیه ‏» مخلوقات دانست که یکى راه‏ « افراط ‏» است و دیگرى‏ « تفریط ‏» . دقت کنید !   پ . ن : 30 - سوره بقره ،آیه 97 . 31 - سوره انفطار ،آیه 10 . 32 - سوره اعراف ، آیه 37 . 33 - سوره فصلت ،آیه 30 . 34 - سوره احزاب ،آیه 9 . 35 - سوره هود ، آیه 77 . 36 - سوره یونس ، آیه 3 . 37 - سوره اعراف ، آیات  59 ، 65 ،73 ، 85 و ... . 38 - سوره فصلت ، آیه 54 . 39 - سوره بروج ، آیه 20 . 40 - بحار الانوار ، جلد 68 ، صفحه 23 . 41 - بحار الانوار ، جلد 66 ، صفحه 293 . 42 - غرر الحکم .      
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه