اعتقاد ما (1) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

اعتقاد ما (1)

يكشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۷:۳۵ ب.ظ
    بدک هم نیست ، یه دوره اعتقادات !!!   سلام با توجه به لزوم داشتن بنیه ی قوی در مسائل اعتقادی – که متاسفانه علی رغم اهمیت فوق العاده ی موضوع ، بیشتر ما از داشتن اون محروم هستیم - سلسه نوشتار جدیدی ( بعد از « این نقشه جعلی است » منظورمه ) به قلم مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی با عنوان « اعتقاد ما » که نوشتاری با همین عنوان از ایشونه ، از این به بعد در وبلاگ کیمیا ثبت میشه که این اولین قسمت اونه . امیدوارم مورد استفاده ی دوستان عزیز کیمیایی قرار بگیره . یاعلی   هدف از تالیف این کتاب و رسالت آن   بسم الله الرحمن الرحیم 1- ما در عصر خود شاهد تحول عظیمى هستیم ، تحولى که از یکى از بزرگ ترین ادیان آسمانى یعنى ‏« اسلام ‏» سرچشمه مى‏گیرد . اسلام در عصر ما تولد نوینى یافته ، مسلمین جهان بیدار شده و به اصل خویش باز مى‏گردند ، و حل مشکلات خود را که در جاى دیگر نیافته‏اند ، در تعلیمات اسلام و اصول و فروع آن جستجو مى‏کنند . دلیل این تحول چیست ؟ موضوع بحث جداگانه ‏اى است ، مهم این است که بدانیم آثار این تحول عظیم در همه کشورهاى اسلامى ، و حتى در بیرون جهان اسلام آشکار شده است ، و به همین دلیل بسیارى از مردم دنیا مى‏خواهند بدانند که اسلام چه مى‏گوید ؟ و چه پیام تازه‏اى براى مردم جهان دارد ؟ در چنین شرایط حساسى وظیفه ماست که اسلام را آن چنان که هست ‏بدون هر گونه پیرایه و با تعبیراتى روشن و قابل درک براى عموم شرح دهیم و عطش مردمى را که مى‏خواهند نسبت ‏به اسلام و مذاهب اسلامى آگاهى بیشترى پیدا کنند ، با بیان حقیقت فرو نشانیم و اجازه ندهیم که دیگران به جاى ما سخن بگویند و به جاى ما تصمیم بگیرند . 2- قابل انکار نیست که در اسلام مانند سایر ادیان ، مذاهب مختلفى وجود دارد که هر یک داراى ویژگیهایى در مسائل عقیدتى یا عملى مى‏باشند ، ولى این تفاوت ها هرگز در آن حد نیست که مانع از همکارى نزدیک میان پیروان این آیین گردد . بلکه آنها مى‏توانند در سایه همکارى و همگامى ، موجودیت ‏خود را در برابر طوفان هایى که از شرق و غرب مى‏وزد حفظ کنند و به مخالفان مشترک اجازه ندهند نقشه‏ هاى خود را عملى سازند . به یقین ایجاد این تفاهم و تحکیم و تعمیق آن ، نیاز به رعایت اصول و ضوابطى دارد که از همه مهمتر این است که فرق اسلامى ، یکدیگر را به خوبى بشناسند و ویژگی هاى هر یک براى دیگرى روشن گردد ، چرا که تنها با شناخت ‏یکدیگر مى‏توانند جلو سوء تفاهم ها را بگیرند و راه همکارى را هموار سازند . بهترین راه براى شناخت ‏یکدیگر این است که عقاید هر مذهبى را در فروع و اصول اسلام ، از دانشمندان معروف و شناخته شده آن مذهب بگیرند ؛ چون اگر به سراغ ناآگاهان برویم ، یا احیانا عقاید پیروان یک مذهب را از دشمنانشان بشنویم ، حب و بغض ها راه وصول به مقصد را مى‏ بندد و تفاهم مبدل به دلسردى و جدایى مى‏شود . 3- با توجه به دو نکته بالا بر این شدیم که عقاید اسلامى را در اصول و فروع به ضمیمه ی ویژگی هاى مذهب شیعه ، در این کتابچه ی مختصر گرد آورى کنیم و نوشتارى تهیه شود که داراى خصوصیات زیر باشد : 1- فشرده و عصاره ی همه مطالب لازم در آن منعکس باشد و زحمت مطالعه ی کتاب هاى متعدد را از دوش خوانندگان جستجوگر بردارد . 2- بحثها روشن و خالى از هر گونه ابهام باشد و حتى از به کارگیرى اصطلاحاتى که تنها به درد محیطهاى علمى و حوزوى مى‏خورد پرهیز شود ، در عین حال این کار چیزى از تعمیق بحث ها نکاهد . 3- با این که هدف ذکر عقاید است نه بیان دلایل آن ، ولى در موارد حساس تا آن جا که طبیعت چنین نوشتار فشرده‏اى اجازه مى‏دهد ، بحث ها آمیخته با دلایلى از کتاب و سنت و دلیل عقل باشد . 4- از هر گونه پرده پوشى و مجامله و پیش داورى خالى باشد ، تا بتواند واقعیت ها را آن چنان که هست ، منعکس نماید . 5- موازین ادب و عفت قلم نسبت ‏به همه مذاهب در تمام بحث ها مراعات گردد . کتابچه موجود با رعایت نکات بالا در سفر بیت الله الحرام که روح و جان صفاى بهتر و بیشترى دارد تهیه شد ، سپس در جلسات متعددى با حضور جمعى از دانشمندان مورد بحث و بررسى دقیق قرار گرفت و تکمیل شد . امیدواریم با این کار ، موفق به رسیدن به اهدافى که در بالا اشاره کردیم شده باشیم و ذخیره‏ اى براى یوم المعاد گردد . در این جا دست‏ به درگاه قادر متعال برداشته ، عرضه مى‏داریم : «ربنا اننا سمعنا منادیا ینادى للایمان ان آمنوا بربکم فآمنا ربنا فاغفر لنا ذنوبنا و کفر عنا سیئاتنا و توفنا مع الابرار» (1) محرم  الحرام 1417 قم- مدرسة الامام امیر المؤمنین (ع) ناصر مکارم شیرازى   پ . ن : 1- سوره ی آل عمران ، آیه 193.      
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه