اعتقاد ما (3) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

اعتقاد ما (3)

يكشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۱۲:۴۲ ب.ظ
    بدک هم نیست ، یه دوره اعتقادات !!!   شاخه هاى توحید ما معتقدیم : توحید شاخه ‏هاى زیادى دارد که از همه مهمتر شاخه ‏هاى چهار گانه زیر است : الف - توحید ذات : یعنى ذات پاک او یگانه است و هیچ شبیه و نظیر و مانندى ندارد . ب - توحید صفات : یعنى صفات علم و قدرت و ازلیت و ابدیت و ... همه در ذات او جمع است و عین ذات یگانه ی اوست . نه مانند مخلوقات که صفات آنها از یکدیگر جدا ، و از ذات آنها نیز جداست ، البته عینیت ذات خداوند با صفات او نیاز به دقت و ظرافت فکرى دارد . ج - توحید افعال : یعنى هر فعل و حرکت و هر اثرى که در جهان هستى است همه از اراده و مشیت ‏خدا سر چشمه مى‏گیرد : « الله خالق کل شى‏ء و هو على کل شى‏ء وکیل » ، « خداوند آفریننده ی همه چیز ، و حافظ و ناظر بر همه اشیاست ‏» . (20) « له مقالید السموات و الارض » ، « کلیدهاى آسمان ها و زمین از آن اوست ( و در دست قدرت او مى‏باشد ) » . (21)  آرى ‏« لا مؤثر فى الوجود الا الله » ، « هیچ مؤثرى در جهان هستى ، جز ذات پاک خداوند وجود ندارد » . ولى این سخن به آن معنى نیست که ما در اعمال خود مجبوریم ، بلکه به عکس ما در اراده و تصمیم گیری هاى خود آزاد هستیم : « انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا » ، « ما او ( انسان ) را هدایت کردیم ( و راه را به او نشان دادیم ) خواه شاکر باشد ( و بپذیرد ) یا کفران کند ( و سر باز زند ) » . (22) « و ان لیس للانسان الا ما سعى » ، « و براى انسان بهره ‏اى جز سعى و کوشش او نیست ‏» . (23) این آیات قرآنى با صراحت نشان مى‏دهد که انسان داراى آزادى اراده است ، ولى چون آزادى اراده و قدرت بر انجام کارها را خداوند به ما داده است ، اعمال ما مستند به اوست‏ بى آنکه از مسؤولیت ما در برابر کارهایمان بکاهد- دقت کنید . آرى او اراده کرده است که ما اعمال خود را با آزادى انجام دهیم تا از این طریق ما را آزمایش کند و در طریق تکامل پیش ببرد ، چرا که تنها با آزادى اراده و پیمودن راه اطاعت ‏خدا با اختیار ، تکامل انسان ها صورت مى‏گیرد ، زیرا اعمال جبرى و خارج از اختیار نه دلیل خوبى کسى است و نه نشانه بدى او ! اصولا اگر ما در اعمالمان مجبور بودیم ، نه بعثت انبیاء و نازل شدن کتب آسمانى مفهوم داشت ، و نه تکالیف دینى و تعلیم و تربیت ، همچنین پاداش و کیفر الهى نیز نامفهوم و خالى از محتوا مى‏شد . این همان چیزى است که ما از مکتب ائمه اهل بیت - علیهم السلام - نیز آموخته‏ایم که به ما فرموده‏ اند : نه جبر مطلق صحیح است و نه تفویض و واگذارى مطلق ، بلکه چیزى در میان این دو است : « لا جبر و لا تفویض و لکن امر بین امرین ‏» . (24) د - توحید عبادت : یعنى ، عبادت مخصوص خداست و هیچ معبودى جز ذات پاک او وجود ندارد ، این شاخه ی توحید از مهمترین شاخه‏ هاى آن محسوب مى‏شود ، و پیامبران الهى بیشتر روى آن تکیه کرده‏اند : « و ما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء ... و ذلک دین القیمة » ، « به آنها ( پیامبران ) جز این دستورى داده نشد که تنها خدا را بپرستند ، و دین خود را براى او خالص کنند و از شرک به توحید باز گردند ... و این است آیین پایدار الهى‏ » ! (25) براى پیمودن مراحل تکامل اخلاق و عرفان ، توحید از این هم عمیق تر مى‏شود و به جایى مى‏رسد که انسان باید تنها به خدا دل ببندد ، در همه جا او را بطلبد و جز به او نیندیشد و چیزى او را از خدا به خود مشغول نسازد : « کلما شغلک عن الله فهو صنمک » ، « هر چیز تو را به خود مشغول سازد و از خدا دور کند ، بت توست ‏» . ما معتقدیم : شاخه‏ هاى توحید منحصر به این چهار شاخه نیست ، بلکه توحید مالکیت ( یعنى همه چیز از آن خداست ) « لله ما فى السموات و ما فى الارض » (26) و توحید حاکمیت‏ یعنى قانون تنها قانون خداست « و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون » (27) همه از شاخه ‏هاى توحید است .   توحید افعالى و معجزات پیامبران   اصل توحید افعالى این حقیقت را تاکید مى‏کند که خارق عادات عظیم و معجزاتى که از پیامبران الهى صادر مى‏ شده همه به‏ « اذن الله ‏» بوده است ، چنان که قرآن مجید درباره حضرت مسیح (ع) مى‏گوید : « و تبرئ الاکمه و الابرص باذنى و اذ تخرج الموتى باذنى » ، « کور مادر زاد و مبتلا به بیمارى ( غیر قابل علاج ) پیسى را به اذن من شفا مى‏دادى ! و مردگان را به فرمان من زنده مى‏کردى ! »  (28) و درباره یکى از وزراى سلیمان مى‏فرماید : « قال الذى عنده علم من الکتاب انا آتیک به قبل ان یرتد الیک طرفک فلما رآه مستقرا عنده قال هذا من فضل ربى » ، « کسى که دانشى از کتاب آسمانى نزد او بود گفت : پیش از آن که چشم بر هم زنى ، من آن را ( تخت ملکه سبا را ) نزد تو خواهم آورد و هنگامى که ( سلیمان ) آن را نزد خود ثابت و مستقر دید ، گفت : این از فضل ( و اراده ) پروردگار من است ‏» . (29) بنابر این نسبت دادن شفاى بیماران غیر قابل علاج و زنده کردن مردگان به حضرت مسیح (ع) ، به اذن و فرمان خدا ،که صریحا در قرآن آمده ، عین توحید است .   پ . ن : 20- سوره زمر ، آیه 62 . 21- سوره شورى ، آیه 12. 22- سوره انسان ، آیه 3 . 23- سوره نجم ، آیه 39 . 24- اصول کافى ، جلد اول ، صفحه 160 ( باب الجبر و القدر و الامر بین الامرین ) . 25- سوره بینه ، آیه 5 . 26- سوره بقره ،آیه 284 . 27- سوره مائده ،آیه 44 . 28- سوره مائده ،آیه 110 . 29- سوره نمل ،آیه 40 .      
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه