اعتقاد ما (6) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

اعتقاد ما (6)

سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۸۸، ۰۹:۴۲ ب.ظ
    بدک هم نیست ، یه دوره اعتقادات !!!   اصول دعوت انبیا یکى است ما معتقدیم: همه‌ی انبیاء الهى یک هدف را تعقیب مى‏کردند و آن سعادت انسان‌ها از طریق ایمان به خدا و روز رستاخیز و تعلیم و تربیت صحیح دینى و تقویت اصول اخلاقى در جوامع بشرى بوده است، و به همین دلیل همه‌ی پیامبران نزد ما محترمند، این مطلب را قرآن به ما آموخته است: «لا نفرق بین احد من رسله، ما هیچ فرقى میان رسولان الهى نمى‏گذاریم‏». (21) هر چند با گذشت زمان و آمادگى نوع بشر براى تعلیمات عالی‌تر، ادیان الهى تدریجا کامل‌تر، و تعلیمات آن‌ها عمیق‌تر و عمیق‌تر شده است تا نوبت‏ به آخرین و کامل‌ترین آیین الهى یعنى آیین اسلام رسید و فرمان‏ «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا، امروز دین شما را کامل کردم و نعمت‏خود را بر شما تمام نمودم، و اسلام را به عنوان آیین (جاویدان) شما پذیرفتم‏» صادر شد. (22)   اخبار انبیاى پیشین ما معتقدیم: بسیارى از پیامبران پیشین از ظهور پیامبران بعد از خود خبر داده‏اند، از جمله حضرت موسى (ع) و حضرت مسیح (ع) نشانه‏هاى روشنى از پیامبر اسلام (ص) دادند که هنوز بعضى از آن‌ها در کتب آنان موجود است: «الذین یتبعون الرسول النبى الامى الذى یجدونه مکتوبا عندهم فى التوریة و الانجیل... اولئک هم المفلحون،آن‌ها که از رسول خدا، پیامبر درس نخوانده (ولى عالم و آگاه) پیروى مى‏کنند، همان پیامبرى که صفاتش را در تورات و انجیلى که نزدشان است، مى‏یابند، آن‌ها رستگارانند». (23) به همین دلیل تاریخ مى‏گوید: مدتى قبل از ظهور پیامبر اسلام(ص) گروه عظیمى از یهود به مدینه آمدند و با بى‌صبرى انتظار ظهورش را مى‏کشیدند، چون در کتب خود یافته بودند که او از این سرزمین ظهور مى‏کند، هر چند بعد از طلوع این آفتاب گروهى از آن‌ها ایمان آوردند و گروهى دیگر که منافع خود را در خطر مى‏دیدند به مخالفت‏برخاستند!   پیامبران و اصلاح تمام شؤون زندگى ما معتقدیم: ادیان الهى که بر پیامبران خدا نازل شده-مخصوصا دین اسلام-تنها ناظر به اصلاح زندگى فردى یا منحصر به مسائل معنوى و اخلاقى نبوده است‏بلکه اصلاح و بهبود تمام شؤون اجتماعى را نیز در بر مى‏گرفته، حتى بسیارى از علوم و دانش‌هاى مورد نیاز براى زندگى روزانه را مردم از آنان آموختند که به بعضى از آن‌ها در قرآن اشاره شده است. و نیز معتقدیم: یکى از مهم‌ترین اهداف آن پیشوایان الهى اقامه‌‌ی عدالت در جامعه‌ی بشرى بوده است: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط، ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آن‌ها کتاب آسمانى و میزان (شناسایى حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم (جهان) قیام به عدالت کنند». (24)   نفى امتیازات قومى و نژادى پیامبران خدا مخصوصا پیامبر اسلام (ص) هیچ‌گونه امتیاز «نژادى‏» و «قومى‏» را نمى‏پذیرفتند، بلکه تمام نژادها و زبان‌ها و اقوام و ملت‌هاى جهان، همه و همه در نظرشان یکسان بود، قرآن خطاب به همه‌ی انسان‌ها مى‏گوید: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثى و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم، اى مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید (ولى این‌ها ملاک امتیاز نیست) گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست!» (25) در حدیث معروفى از پیامبر اسلام (ص) آمده است که در سرزمین منى (در مراسم حج) در حالى که بر شترى سوار بود رو به سوى مردم کرد، و این سخنان را ایراد فرمود: «یا ایها الناس! الا ان ربکم واحد و ان اباکم واحد، الا لا فضل لعربى على عجمى، و لا لعجمى على عربى، و لا لاسود على احمر، و لا لاحمر على اسود، الا بالتقوى، الا هل بلغت؟! قالوا نعم! قال لیبلغ الشاهد الغائب، اى مردم! بدانید: خداى شما یکى است و پدرتان یکى، نه عرب بر عجم برترى دارد، و نه عجم بر عرب، نه سیاه‌پوست‏ بر گندمگون، و نه گندمگون بر سیاه‌پوست، مگر به تقوا، آیا متن دستور الهى را ابلاغ کردم؟ همه گفتند: آرى! فرمود: این سخن را حاضران به غائبان برسانند!» (26)   اسلام و سرشت انسانى دین‌شناسى ما معتقدیم: ایمان به خدا و توحید و اصول تعلیمات انبیاء به صورت اجمالى بطور فطرى در درون جان همه انسان‌ها وجود دارد، پیامبران الهى این بذرهاى پر ثمر را با آب وحى آبیارى کرده، و علف‌هرزه‏هاى شرک و انحراف را از اطراف آن دور ساخته‏اند: «فطرة الله التى فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لا یعلمون، این (آیین خالص پروردگار) سرشتى است که خداوند همه‌ی انسان‌ها را بر آن آفریده، هیچ دگرگونى در آفرینش الهى نیست (و این فطرت در همه انسان‌ها ثابت است) این است آیین استوار، ولى اکثر مردم نمى‏دانند». (27) به همین دلیل در طول تاریخ، دین همواره در میان انسان‌ها وجود داشته و به اعتقاد مورخان بزرگ لادینى یک امر کاملا نادر و استثنایى بوده است و حتى ملت‌هایى که سالیان دراز تحت فشار شدیدترین تبلیغات ضد دین بوده‏اند، همین که آزادى خود را به دست آوردند به سوى دیندارى بازگشتند، ولى نمى‏توان انکار کرد که پایین بودن سطح فرهنگ بسیارى از اقوام پیشین سبب مى‏شد که عقاید و آداب دینى با خرافات آلوده شود و نقش مهم پیامبران الهى زدودن زنگار این خرافات از آئینه‌ی فطرت انسان‌ها بوده است. پى‏نوشتها: 21- سوره بقره، آیه 285. 22- سوره مائده، آیه 3. 23- سوره اعراف، آیه 157. 24- سوره حدید، آیه 25. 25- سوره حجرات، آیه 13. 26- تفسیر قرطبى، جلد 9، صفحه 6162. 27- سوره روم، آیه 30.        
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه