CSS Menu Expand Css3Menu.com

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

قالب فارسی
بنر 7

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

منوها بازشونده هستند، کلیک کنید!
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. اگر فقط برای خواندن چرندیات بنده اینجا آمده‌اید، یا دست‌نوشته‌ها را از منوی وبلاگ ببینید یا به این آدرس سر بزنید: ndoustali.blog.ir
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از منوی آبشاری و مخصوصا کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از زیرمنوی به بهانه‌ی شعر استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۱۵۰ در ۴۰۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

بخش‌های ویژه
می‌خواهم کمک کنم
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۳۰ مرداد ۹۸، ۱۳:۱۵ - ارام
ترجمه‌ی کیمیا به دیگر زبان‌ها
لوگوها
امکانات
filesell

الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۲ الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۲

جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰ ق.ظ

٢/٢. عَلِیُّ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدٍ، عَنْ‌ سَهْلِ‌ بْنِ‌ زِیَادٍ، عَنْ‌ عَمْرِو بْنِ‌ عُثْمَانَ‌، عَنْ‌ مُفَضَّلِ‌ بْنِ‌ صَالِحٍ‌، عَنْ‌ سَعْدِ بْنِ‌ طَرِیفٍ‌ (۱)، عَنِ‌ الْأَصْبَغِ‌ بْنِ‌ نُبَاتَةَ‌: عَنْ‌ عَلِیٍّ‌ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: «هَبَطَ‍‌ جَبْرَئِیلُ‌ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌ عَلىٰ‌ آدَمَ‌ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌، فَقَالَ‌: یَا آدَمُ‌، إِنِّی أُمِرْتُ‌ أَنْ‌ أُخَیِّرَکَ‌ وَاحِدَةً‌ مِنْ‌ ثَلَاثٍ‌، فَاخْتَرْهَا وَ دَعِ‌ اثْنَتَیْنِ‌، فَقَالَ‌ لَهُ‌ آدَمُ‌ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌: یَا جَبْرَئِیلُ‌، وَ مَا الثَّلَاثُ‌؟ فَقَالَ‌: الْعَقْلُ‌، وَ الْحَیَاءُ، وَ الدِّینُ‌، فَقَالَ‌ آدَمُ‌ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌: إِنِّی (۲)  قَدِ (۳)  اخْتَرْتُ‌ الْعَقْلَ‌، فَقَالَ‌ جَبْرَئِیلُ‌ عَلَیْهِ‌ السَّلاَمُ‌ لِلْحَیَاءِ وَ الدِّینِ‌: انْصَرِفَا وَ دَعَاهُ‌، فَقَالَا: یَا جَبْرَئِیلُ‌، إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ‌ نَکُونَ‌ مَعَ‌ الْعَقْلِ‌ حَیْثُ‌ کَانَ‌، قَالَ‌: فَشَأْنَکُمَا (۴)، وَ عَرَجَ‌»(۵).

 

ترجمه:

٢/٢.على بن محمد، از سهل بن زیاد، از عمرو بن عثمان، از مفضّل بن صالح، از سعد بن طَریف، از اصبغ بن نُباته، از على علیه السلام روایت نموده است که آن حضرت فرمود: «جبرئیل علیه السلام بر آدم فرود آمد و فرمود که: اى آدم، به درستى که من مأمور شده‌ام که تو را بر این بدارم که یکى از سه چیز را برگزینى، پس آن را برگزین و دو تا را واگذار. حضرت آدم علیه السلام فرمود:اى جبرئیل، آن سه چیز کدام است‌؟ گفت که: عقل و حیا و دین. آدم علیه السلام فرمود که: من عقل را برگزیدم. جبرئیل به حیا و دین فرمود که: باز گردید و او را واگذارید. گفتند که: اى جبرئیل، به درستى که ما مأمور شده‌ایم که با عقل باشیم؛ در هر جا که باشد. جبرئیل گفت که: پس به کار خویش مشغول باشید و به آسمان بالا رفت».

 

پی‌نوشت‌ها:

(۱). فی «ألف، و، بس»: «ظریف». و هو سهو؛ فإنّ‌ سعداً هذا هو سعد بن طریف الإسکاف الحنظلی. انظر: رجال النجاشی، ص١٧٨، الرقم ٤٦٨؛ رجال الطوسی، ص١١٥، الرقم ١١٤٧؛ تهذیب الکمال، ج١٠، ص٢٧١، الرقم٢٢١٢ و ما بهامشه من المصادر.

(۲). فی «ألف، ب، ض، بح، بس» و حاشیة «ج، بف» و المحاسن و الفقیه و الخصال: «فإنّی».

(۳). فی «ج، بس، بف»: -\«قد».

(۴). «الشأن» بالهمزة: الأمر و الحال و القصد، أی فشأنکما معکما، أی أنّ‌ الأمر إلیکما فی ذلک، أو الزما شأنکما. قال العلّامة المجلسی: «ثمّ‌ إنّه یحتمل أن یکون ذلک استعارة تمثیلیّة، کما مرّ؛ أو أنّ‌ اللّٰه تعالى خلق صورة مناسبة لکلّ‌ واحد منها، و بعثها مع جبرئیل علیه السلام». راجع: شرح المازندرانی، ج١، ص٨٠؛ الوافی، ج١، ص٨١؛ مرآة العقول، ج١، ص٣٢.

(۵). المحاسن ص١٩١، کتاب مصابیح الظلم، ح٢، عن عمرو بن عثمان. و فی الأمالی للصدوق، ص٦٧٢، المجلس ٩٦، ح٣؛ و الخصال، ص١٠٢، باب الثلاثة، ح ٥٩، بسندهما عن عمرو بن عثمان؛ الفقیه، ج٤، ص٤١٦، ح ٥٩٠٦ بإسناده عن مفضّل بن صالح، و فی الکلّ‌ مع اختلاف یسیر الوافی، ج١، ص٨٠، ح٧؛ الوسائل، ج١٥، ص٢٠٤، ح٢٠٢٨٧.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
مهم! با توجه به اینکه امکان پاسخ به نظرات خصوصی وجود ندارد لذا در صورت تمایل برای دریافت پاسخ، نظر خود را به صورت خصوصی ارسال نفرمایید. با تشکر!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


هدایت به بالای صفحه

تصویر ثابت