الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۲۱ :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۲۱ الکافی، جلد ۱، کتاب عقل و جهل، حدیث ۲۱

جمعه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰ ق.ظ

٢١/٢١. الْحُسَیْنُ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدٍ، عَنْ‌ مُعَلَّى بْنِ‌ مُحَمَّدٍ، عَنِ‌ الْوَشَّاءِ، عَنِ‌ الْمُثَنَّى (۱) الْحَنَّاطِ‍‌، عَنْ‌ قُتَیْبَةَ‌ الْأَعْشىٰ‌، عَنِ‌ ابْنِ‌ أَبِی یَعْفُورٍ، عَنْ‌ مَوْلىً‌ لِبَنِی شَیْبَانَ‌: عَنْ‌ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ‌السَّلاَمُ‌، قَالَ‌: «إِذَا قَامَ‌ قَائِمُنَا، وَضَعَ‌ اللّٰهُ‌ یَدَهُ‌ (۲) عَلىٰ‌ رُؤُوسِ‌ الْعِبَادِ، فَجَمَع بِهَا عُقُولَهُمْ‌ وَ کَمَلَتْ‌ بِهِ‌ (۳) أَحْلامُهُمْ‌ (۴)»(۵).

 

ترجمه:

٢١/٢١.حسین بن محمد، از مُعلّى بن محمد، از وشّاء، از مُثنّىٰ‌ حنّاط‍‌، از قُتیبه اعشى، از ابن ابى یعفور، از مولاى بنى شیبان، از امام محمد باقر علیه‌السلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود که: «چون قائم ما بر پا شود و ظاهر گردد، خدا دست قدرت و رحمت خویش را بر سرهاى بندگان گذارد و عقل‌هاى ایشان را در آن جمع گرداند (یا به واسطه‌ی آن اختلاف از میانه‌ی ایشان برخیزد). و عقل هر یک به سر حد کمال رسد».

 

پی‌نوشت‌ها:

(۱). فی «ألف، ب، ض، و، بح، بس»: «مثنّى» من دون الألف و اللام.

(۲). الضمیر فی «یده» راجع إلى اللّٰه تعالىٰ‌، أو إلى القائم علیه‌السلام، و «یده» کنایة عن الرحمة و الشفقة و النعمة و الإحسان، أو کنایة عن الواسطة فی الفیض. و المراد من الرؤوس نفوسهم الناطقة، فالمعنى: أنزل رحمته و أکمل نعمته، أو واسطة جوده و فیضه، و المراد بها إمّا القائم علیه‌السلام، أو العقل الذی هو أوّل ما خلق اللّٰه، أو ملک من ملائکة قدسه و نور من أنوار عظمته. راجع: شرح صدر المتألهین، ص ١١٠؛ شرح المازندرانی، ج ١، ص ٣٩٩-٤٠٢؛ الوافی، ج ١، ص ١١٤؛ مرآة العقول، ج ١، ص ٨٠.

(۳). فی کمال الدین: «بها».

(۴). «الأحلام»: جمع الحِلْم بمعنى العقل، و هو فی الأصل: الأناة و التثبّت فی الاُمور، و ذلک من شعار العقلاء. انظر: النهایة، ج ١، ص ٤٣٤ (حلم).

(۵). کمال الدین، ص ٦٧٥، ح ٣١، بسنده عن الحسین بن محمّد الوافی، ج ١، ص ١١٤، ح ٢٥؛ و ج ٢، ص ٤٥٦، ح ٩٧٣.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه