امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هفتم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هفتم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هفتم)

سه شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۸۴، ۰۷:۴۴ ق.ظ

فصل دوم

چه کسانى اهل بیت پیامبرند؟

در فصل پیش راجع به ممتازکردن خاندان پیامبر در دین -با درود فرستادن بر ایشان- سخن گفتیم و ثابت کردیم که اعطاى این مقام والا به ایشان، با اصل اسلامى که اعلان مى‏‌دارد: گرامى‏‌ترین مردم نزد خدا پرهیزکارترین آن‌هاست، منافاتى ندارد.

توضیح این که برترى‌دادن خداوند به این خاندان، کاشف از فضیلت آنان و شایستگى ایشان براى چنین برتر شمردن است و هم این که آنان در بالاترین درجات تقوایند. و به حق دیدیم که اعمال‌شان با این نتیجه‌گیرى هماهنگى داشت، و شهادت‌هاى پیامبر در مورد آنان این شایستگى را آشکار مى‏‌کند.

سپس کشف کردیم که در تاریخ نبوت وجود بندگان عالی‌قدر در میان خاندان پیامبر مطلب تازه‏‌اى نبوده است. قرآن ما را آگاه مى‏‌سازد که نبوت‌هاى پیشین در همین راستا حرکت کرده‏‌اند، آن جا که خداوند، خاندان ابراهیم و خاندان عمران را برگزید و آنان را بر جهانیان برترى بخشید، و آنگاه که خداوند، هارون را در رسالت ‏برادرش موسى شریک ساخت و خداوند دعاى زکریا را مستجاب کرد و به او جانشینى مرحمت فرمود تا وارث او و وارث خاندان یعقوب باشد.

از همه‌ی اینها سخن گفتیم اما در صدد محدود کردن شمار اهل بیت پیامبر بر نیامدیم؛ البته یادآور شدیم که على بن ابى طالب و همسرش فاطمه‌ی زهرا و فرزندانش حسن و حسین (ع) اعضاى این خاندان گرامى هستند. استناد ما در آن گفتار بر اتفاق همه‌ی مسلمانان بود بر این که این چهار تن از اعضاى آن خانواده‌ی مبارک هستند. و قصد آن نداشتیم تا دلیل دیگرى بر این که آنان از خاندان پیامبرند بیاوریم؛ همان‌طور که قصد آوردن نام دیگران را چه به صورت اثبات یا نفى نیز نداشتیم، و هدف ما از تنظیم این فصل، همان دست‏ یافتن بر اندیشه‌ی روشنى است که بدان وسیله افراد مورد نظر را از کلمه‌ی «آل محمد (ص)» بشناسیم.

آنچه در این مورد شایسته‌ی اعتماد است، همان احادیثى است که از پیامبر خدا روایت ‏شده است و در آن‌ها ذکر «آل محمد» یا «اهل بیت او» و یا «عترت او» آمده است. در این جا مقصود از همه‌ی این عبارات یک چیز است.

روایت‌هاى صریحى را که از پیامبر (ص) در این باره نقل شده است مى‏‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱. احادیثى که در بردارنده‌ی اوصاف این خانواده‌ی گرامى است و ما به وسیله‌ی آن اوصاف مى‏‌توانیم از کلمه‌ی ‏«آل محمد» خروج افرادى را که داراى آن اوصاف نیستند، و هم ورود کسانى را که متصف به آن اوصافند، در آن مفهوم بشناسیم.

۲. احادیثى که متضمن گواهیى است که به روشنى دلالت دارند بر این که اشخاص معینى در زمره‌ی ‏«آل محمد» یا «اهل بیت محمد» و یا «عترت او»یند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه