جبر واختیار :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

جبر واختیار

پنجشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۸۴، ۰۲:۴۸ ق.ظ
 با سلام خدمت دوستان عزیز متنی که درپیش رو دارید پاسخ من به یکی از اقوامم است این دوست شما وفامیل ما ازمن خواسته بود درباره این که آیا ما مختار هستیم یامجبور سوال کرده بود اکنون این شما واین توضیحات من که گمان کردم برای شما هم مفید باشد:آقا مسعود سلام مدتی این مثنوی تأخیر شد ...یادمه مدتی قبل یک نامه مفصل برایت نوشتم اما متأسفانه بخاطر درگذشت پدرخانم من وگرفتاری های مربوط به آن وبعد هم فرمت شدن کل هارد من متن مورد نظر تقریبا ازبین رفت لذا من این مطالب را دوباره دارم مینویسم اگردرست یادم مانده باشد سؤال تو درباره جبر یا اختیار بود خیلی مختصر می نویسم :برای فهم بهتر یک مثال می زنم فرض کن یک اتوبوس برقی را :راننده این اتوبوس هرکجا که بخواهد توقف میکند حتی خیلی اوقات برای سوار وپیاده کردن دوست وآشنای خودش ویابرای خرید نان بربری درخارج ایستگاه توقف میکند چندانکه مسافران واعتراض هایشان را وقعی نمی نهد مسافرانی که سالهاست در این خط تردد میکنند میگویند او دراین خط خیلی خودمختار عمل می کند وهیچ کس حریف اونمی شود ازشکایت های مردم به مسئول خط هم کاری ساخته نشد وکم کم خود این راننده مغرور هم باورش شد که همه کاره خودش است یکی ازروزها هنگام مشاجره با یکی ازمسافران معترض ناگهان برق قطع شد وآنگاه بود که هم راننده وهم مسافران متوجه حقیقت مطلب شدند آری این راننده ما کاملا بانظر واراده خودش عمل میکرد منتها تمام تصمیمات او درمحدوده زمانی بود که برق وصل بود اغما درصورت قطع برق راننده با سایر مسافران هیچ تفاوتی نمی کردقصه ما ودنیا هم همین طور است ما ظاهرا اختیار داریم وبه نظر میرسد همه کاره هستیم اما همه اراده ها وتصمیمات وعمل کردن های ما درطول اراده خداست چندانکه اگر اونخواهد ماباسنگ وچوب یکسان هستیم به عبارت بهتر ما اجبارا اختیار داریم این که می گویم اجباراً چون هیچ کس ازما اجازه نگرفت که به ما اختیار رابدهد بلکه بدون اذن واراده ما به ما اختیار دادند آنچه آمد مختصری ازیک مطول بود اگر به آنچه آمد قانع نیستی و بیشتر ازاین را طالب هستی  بگو تا مطلب رااز زوایای دیگری مورد بحث قرار دهیم.به همه سلام برسان
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه