خریدار گمراهی؛ روزی یک آیه: سوره‌ی مبارکه‌ی لقمان، آیه‌ی ۶ :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

آیه‌ی شماره‌ی ۶ از سوره‌ی مبارکه‌ی لقمان

خریدار گمراهی

 

متن آیه:

 وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ

 

ترجمه‌ی آیه:

و بعضی از مردم سخنان بیهوده را می‏‌خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند؛ برای آنان عذابی خوارکننده است!

 

تفسیر کوتاه:

از دیدگاه اسلام، آهنگ‌هایى که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قواى شهوانى را تحریک نماید، حرام است، ولى اگر آهنگى مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها مى‏گویند: شنیدن آن مجاز است.

امام باقر علیه‌السلام فرمود: غنا، از جمله گناهانى است که خداوند براى آن وعده‌ى آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «و من النّاس من یشترى لهو الحدیث...»( کافى، ج‏۶، ص‏۴۳۱.) بنابراین غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهى گفته مى‏شود که در قرآن به آن وعده‌ی عذاب داده شده است.

در سوره‌‏ى حج مى‌خوانیم: «و اجتنبوا قول الزّور»(حج/۳۰) از سخن باطل دورى کنید. امام صادق علیه‌السلام فرمود: «مراد از «قول زور» آوازه‌خوانى و غناست».(«زور» به معناى باطل، دروغ و انحراف از حقّ است و غنا، یکى از مصادیق باطل است.)

از امام صادق و امام رضا علیهماالسلام نیز نقل شده که یکى از مصادیق «لهو الحدیث» در سوره‌‏ى لقمان، غنا مى‏‌باشد.

در روایات مى‏‌خوانیم (این روایات در ابواب حرمت غنا در مکاسب محرّمه و کتب روایى آمده است):

* غنا، روح نفاق را پرورش مى‏‌دهد و فقر و بدبختى مى‏‌آورد.

* زنان آوازه‌خوان و کسى که به آن‌ها مزد مى‏‌دهد و کسى که آن پول را مصرف مى‏‌کند، مورد لعنت قرار گرفته‌اند، همان گونه که آموزش زنان خواننده حرام است.

* خانه‌اى که در آن غنا باشد، از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست، دعا در آن به اجابت نمى‌رسد و فرشتگان وارد آن نمى‏‌شوند.(میزان الحکمه)

 

 

* منبع: سایت انجمن گفتگوی دینی

نظرات  (۲)

  • حمدان مقدم
  • خیلی مهم است
    پاسخ:
    چه عرض کنم والا؟!

    :)
  • حمدان مقدم
  • سلام
    احسنت
    لطفا در خصوص علت عدم اجرا شدن انتخابات الکترونیک مطلب بنویسید
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از لطف شما

    حالا چرا انتخابات الکترونیک؟!
    :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    هدایت به بالای صفحه