ضعف اراده اخلاقی :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

ضعف اراده اخلاقی

پنجشنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۸۵، ۰۶:۴۷ ق.ظ
مشکل ضعف ارادهبا سلام یکی از دوستان من به نام احمد موضوعی را با من درمیان گذاشت ودرواقع ازدست خودش به شکایت پیش من آمده بود .جان حرف احمد آن بود که من خیلی کارهارا میدانم که نباید انجام بدهم اما نمی توانم آن راترک کنم همچنین می دانم یک کارهایی راباید انجام بدهم اما بسیاری اوقات به انجام آن موفق نمی باشم .درواقع این دوست ما از تنبلی وضعف اراده اخلاقی سخن می گفت .تنبلی یعنی میل نفس به باقی ماندن بر یک حالت که غالبا این حالت با میل وغریزه آدمی هم آواست وسختی کار هم ازهمین هماوایی میباشد والا ترک کاری که با میل وغریزه انسان متنافر است بسیار ساده وراحت است من با احمد زیاد سخن گفتم  ودرواقع سیزده بدر من درکوچه باغهای اطراف اصفهان با احمد طی شد وحاصل آنچه با احمد درمیان گذاشتم وآنچه بعداً به ذهنم رسید را میتوان درسطور زیر ارائه کرد :طبق معمول ومثل همه مشکلات دیگر اخلاقی قدم اول کار معرفتی است همیشه بیاد داشته باشید که شما آنگونه عمل می کنید که فکر می کنیدپس اول باید به خود این نکات راالقا کنیم یعنی با وقت گذاشتن روی این مطالب عملا به خود القا کنیم که :راه اصلی شناخت خود است ریشه همه بدبختیهای ما غفلت ازخود است تمام گناهانی که انجامن می دهیم به این خاطر است که درلحظه گناه ارزش خود واقعی مان رافراموش کرده ایم  والا اگر میدانستیم که چه گوهر گرانبهایی رادرون جان خویش داریم هرگز حاضر به آلوده کردن آن نمی شدیم .مثالی بزنم  : شما همین شمای که داری این مطلب رامی خوانی تابحال شده که درون جوی کنار یکی ازخیابانهای شلوغ شهر مثلاً یک اسکناس پانصد تومانی دیده باشید ؟اگر ببینید آیا حاضر هستید بلافاصله درون جوی آب بروید پادر لجن های کف جوی بگذارید وپس از مدتی بالباس وبدن بوگرفته وآلوده درحالی که یک اسکناس دردست دارید ازآن خارج شوید ؟مسلماً نه چون ارزش وجودی خودتان را(کلاس کارتان )را بالاتر از انجام چنین کاری می دانید .قصه ما وگناه هم همین است اگر می بینید عده ای راحت گناه می کنند بدین خاطر است که ارزش شخصیتی خود را فراموش کرده اند. شناخت خود علاوه بر مطالعه کتابهای مربوط نیاز به خلوت وتفکر درتنهایی دارد درواقع معرفت نفس (خود شناسی )یک دانش تنها نیست بلکه نوعی رشد درونی است لذل فکر نکنید که با یک یا چند کتاب خواندن به معرفت نفس می رسیم دراین زمینه اگر درکتب اخلاقی اهل جستجو هستید بد نیست کلمه کلیدی کرامت نفس را با دقت نظر جستجو کنید که محور برنامه های اخلاقی اسلام همانا کرامت نفس است .به نظر من اگرما درست ارزش وجودی خودرابفهمیم رفتارمان به کلی با آنچه که هست متفاوت خواهد شد خیلی کارها خود به خود ترک می شود وخیلی کارهای فراموش شده دوباره درزندگی ما جلوه می نمایدبرای حل مشکل ضعف اراده درامور اخلاقی اولین ومهمترین قدم شروع ازخود است.این بودبخشی از آنچه به ذهن من رسید  به نظر شما چه راه های دیگری برای حل مشکل احمد وجود دارد ؟   
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه