لطفا در مورد مراقبه توضیح دهید! :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

لطفا در مورد مراقبه توضیح دهید! لطفا در مورد مراقبه توضیح دهید!

جمعه, ۱۷ تیر ۱۳۸۴، ۰۵:۵۴ ب.ظ

سؤال: اساتید اخلاق برای شروع در خودسازی مسئله‌ی مراقبه را مطرح ساخته‌اند، لطفاً در این مورد توضیح دهید.

جواب:  در پاسخ این دوست‌مان ترجمه‌ی بخشی از "محجةالبیضاء" اثر فیض کاشانی را برای شما می‌آوریم:

... اگر التزام نفس به مراقبه و محاسبه‌ی نفس نباشد، در قیامت به بدبختی و هلاکت دچار خواهد شد. نیز اگر مراقبه و محاسبه و مجاهده هم باشد، اما تفضل خدا در قبول آن‌ها نباشد، باز هم در خسارت خواهد بود.

خداوند تعالی در موارد متعدد به کیفیت حساب و رسیدگی به اعمال انسان‌ها اشاره می‌کند:

«و نضع الموازین القسط لیوم القیامة فلاتظلم نفس شیئاً و ان کان مثقال حبة من خردل اتینا بها و کفی بنا حاسبین»؛ سوره‌ی انبیاء، آیه‌ی ۴۷

"و ترازوهای داد را در روز رستاخیز می‌نهیم، پس هیچ کس در چیزی ستم نمی‌بیند، و اگر اعمالش به اندازه‌ی دانه‌ی خردلی باشند، آن را می‌آوریم و کافی است که ما حساب‌گر باشیم."

و نیز می‌فرماید:

۱. «و وضع الکتاب فتری المجرمین مشفقین مما فیه و یقولون یا ویلتنا ما لهذا الکتاب لایغادر صغیره و لاکبیره الا احصیها و وجدو ماعملوا حاضراً و لایظلم ربک احداً». سوره‌ی کهف، آیه‌ی ۵۰

و کارنامه‌ی عمل شما در میان نهاده می‌شود، آنگاه بزهکاران را از آنچه در آن است بیمناک می‌بینی و می‌گویند: ای وای بر ما! این چه نامه‌ی عملی است که هیچ کار کوچک و بزرگی را فرو نگذاشته، جز اینکه همه را به حساب آورده است. و آنچه انجام داده‌اند را حاضر یابند، و پروردگار تو به هیچ کس ستم روا نمی‌دارد.

هم‌چنین می‌فرماید:

«یوم یبعثهم الله جمیعاً فینبئهم بما عملوا احصاه الله و نسوه و الله علی کل شیء شهید». سوره‌ی مجادله، آیه‌ی ۶

روزی که خداوند همه‌ی آدم‌ها را بر می‌انگیزد و به آنچه کرده‌اند آگاه‌شان می‌سازد. خدا کارهایشان را برشمرده است و حال آن که آن‌ها آن را فراموش کرده‌اند و خدا بر همه چیز گواه است.

و نیز می‌فرماید:

«یومئذ یصدر الناس اشتاتاً لیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره  و من یعمل مثقال ذرة شراً یره». سوره‌ی زلزال،  آیه‌ی ۹-۸

آن روز مردم به حال پراکنده برآیند تا نتیجه‌ی اعمال‌شان به آنان نشان داده شود. پس هر کس هم‌وزن ذره‌ای نیکی کند نتیجه‌ی آن را خواهد دید و هر کس هم‌وزن ذره‌ای بدی کند، نتیجه‌ی آن را خواهد دید.

و از جمله می‌فرماید:

«ثم توفی کل نفس ما کسبت و هم لایظلمون». سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۲۸۱

سپس به هر کس پاداش آنچه به دست آورده، تمام داده شود، و آنان مورد ستم قرار نمی‌گیرند.

و در جایی دیگر می‌فرماید:

«یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء تود لو ان بینها و بینه امداً بعیداً و یحذرکم الله نفسه». آل عمران، آیه‌ی ۳۰

روزی که هر کسی هر عمل نیک و بدی انجام داده باشد در مقابل خویش حاضر می‌یابد و آرزو می‌کند ای کاش بین او و اعمالش فاصله‌ی زیادی بود و خداوند شما را از کیفر خود می‌ترساند.

و باز می‌فرماید:

«و اعلموا ان الله یعلم ما فی انفسم فاحذروه و اعلموا ان الله غفور رحیم». بقره، ۲۳۵

و بدانید که خداوند آن‌چه را در دل دارید می‌داند. پس از مخالفت او بترسید و بدانید که خداوند آمرزنده و بردبار است.(۱)

ارباب بصیرت می‌دانند که خداوند تعالی در کمین آن‌هاست و در قیامت با آن‌ها در حساب مناقشه خواهد شد و از ذرات کوچک خطورات قلبی و لحظه لحظه‌های عمرشان سؤال خواهد شد و به حقیقت می‌دانند که آن‌ها از این خطرات نجات نخواهند یافت مگر به الزام در محاسبه و صداقت در مراقبه و مواظبت بر نفس در تمام لحظات و حرکات و نفس‌ها و خطورات ذهنی، پس هر کس که قبل از محاسبه‌ی قیامت به حساب نفس خویش بپردازد، در قیامت سبک‌بار خواهد بود. و در مقابل کسی که به فکر محاسبه‌ی اعمال خویش نباشد، حسرت‌هایش بسیار و توقفش در عرصه‌های قیامت طولانی خواهد شد و گناهانش او را به خواری و پستی می‌کشانند.

از آن چه گفته شد روشن می‌گردد که هیچ چیزی جز مطابقت به اطاعت امر خدا آن‌ها را نجات نخواهد بخشید و در همین راستا خداوند می‌فرماید:

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، صبر کنید و ایستادگی ورزید و مرزها را نگهبانی کنید و تقوا پیشه کنید».(۲)

نگهبانی و مرزبانی نفس اولاً به وسیله‌ی مشارطه، سپس با مراقبه و بعد با محاسبه و در ادامه با معاتبه و سپس مجاهده و دست آخر با معاقبه انجام خواهد شد.

در این نوشتار همه‌ی این مراتب، تحت عنوان کلی "مرابطه" گنجانده می‌شود.

با این حساب مرابطه بین بنده با خودش در شش مرحله و شش مقام انجام می‌گیرد که باید به شرح و توضیح حقیقت و فضیلت آن‌ها و تفصیل اعمال مربوط به هر یک از آن‌ها پرداخت.

البته اصل همه‌ی این مراتب محاسبه است، اما هر محاسبه‌ای بعد از مشارطه و مراقبه انجام می‌گیرد و به معاتبه و مجاهده و معاقبه می‌انجامد.

ما در این نوشتار به تک تک این مراحل می‌پردازیم...

 

ادامه دارد...

 

 

* این نوشته از آقای هادی است که در کیمیای میهن‌بلاگ ثبت کرده بودند، و بیان نتوانسته در انتقال آرشیو کیمیا به اینجا اسم نویسنده را با خودش بیاورد. تاریخ ویرایش: یک‌شنبه ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه