مفاتیحالجنان؛ اعمال روز جمعه
و امّا اعمال روز جمعه
پس آن بسیار است و در اینجا اکتفا مىشود بچند عمل اوّل آنکه در نماز صبح آن در رکعت اوّل سوره جُمعه بخواند و در رکعت دوّم توحید دوّم آنکه بعد از نماز صبح پیش از آنکه سخن بگوید این دعا بخواند تا کفّاره گناهان او باشد از جمعه تا جمعه دیگر:
اَللّهُمَماقُلْتُفىجُمُعَتى هذِهِ مِنْ قَوْلٍ، اَوْ حَلَفْتُ فیها مِنْ حَلْفٍ، اَوْ نَذَرْتُفیها
در این روز جمعهام گویم یا سوگندى که در آن خوردم یا نذرى که در آن کردم پس در تمام آنها خدایا هر گفتارى که
مِنْ نَذْرٍ، فَمَشِیَّتُکَ بَیْنَ یَدَىْ ذلِکَ کُلِّهِ، فَما شِئْتَ مِنْهُ اَنْ یَکُونَ کانَ، وَ ما
مشیت و اراده تو پیش از همه آنها است آنچه از آن بخواهى مىشود و آنچه
لَمْ تَشَأْ مِنْهُ لَمْ یَکُن، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لى وَ تَجاوَزْ عَنّى، اَللّهُمَّ مَنْ
نخواهى نمىشود خدایا مرا بیامرز وازمنبگذر خدایا هرکه راتو رحمت براو فرستادى پس رحمت من هم بر او باد
صَلَّیْتَ عَلَیْهِ، فَصَلوتى عَلَیْهِ وَ مَنْ لَعَنْتَ فَلَعْنَتى عَلَیْهِ و اَقَلاًّ در هر ماهى
و هرکه را تو از رحمتت دور کردى پس لعنت من هم بر او باد * * * * * * * * * *
یک مرتبه این عمل را بجا آورد * و روایت است که هر که بعد از نماز صبح در روز جمعه بنشیند و مشغول تعقیب باشد تا آفتاب طالع گردد در فردوس اعلى هفتاد درجه براى او بلند گردانند و شیخ طوسى روایت کرده است که سُنَّت است که این دعا را در تعقیب نماز صبح روز جمعه بخواند:
اَللّهُمَّ اِنّى تَعَمَّدْتُ اِلَیْکَ بِحاجَتى، وَ اَنْزَلْتُ اِلَیْکَ الْیَوْمَ فَقْرى وَ
خدایا من بخواسته خود تو را قصد کردم و امروز بار فقر و نیازمندى و
فاقَتى وَمَسْکَنَتى، فَاَنَا لِمَغْفِرَتِکَ اَرْجى مِنّى لِعَمَلى وَ لَمَغْفِرَتُکَ وَ
بیچارگىام را بدرگاه تو فرود آوردم و من به آمرزش تو امیدوارتر از کردار خود هستم و مسلّماً آمرزش و
رَحْمَتُکَ اَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبى فَتَوَلَّ قَضآءَ کُلِّ حاجَةٍ لى بِقُدْرَتِکَ عَلَیْها،
رحمت تو وسیعتر از گناهان من است پس به عهدهگیر برآوردن هر حاجتى که دارم بدانجهت که قدرت بر آن دارى
وَ تَیْسیرِ ذلِکَ عَلَیْکَ، وَ لِفَقْرى اِلَیْکَ، فَاِنّى لَمْ اُصِبْ خَیْراً قَطُّ اِلاَّ مِنْکَ،
و بر تو آسان است و براى آنکه من هم نیازمند به تو هستم زیرا هرگز به خیر نرسیدهام جز از جانب تو
وَ لَمْ یَصْرِفْ عَنّى سُوءً قَطُّ اَحَدٌ سِواکَ، وَ لَسْتُ اَرْجُو لأخِرَتى وَ
و هیچ کس از من هرگز بدى را دفع نکرده جز تو و من براى آخرت و
دُنْیاىَ، وَ لا لِیَوْمِ فَقْرى، یَوْمَ یُفْرِدُنى النَّاسُ فى حُفْرَتى، وَ اُفْضى
دنیا و روز نیازم روزى که مرا در قبرم تنها گذارند و گناهم را
اِلَیْکَ بِذَنْبى سِواکَ * سیّم روایتاستکه هرکه بعداز نماز ظهر ونماز صبح در روزجمعه
بسویت آرم جز به تو به کسى امید ندارم * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
و غیر جمعه بگوید: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
* * * * * * * * * * خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و فرج ایشان را نزدیک گردان
نمیرد تا حضرت قائم علیه السلام را دریابد و اگر صد مرتبه این صلوات را بخواند حقّ تعالى شصت حاجت او را برآورد سى از حاجات دنیا و سى از حاجات آخرت چهارم بعد از نماز صبح سوره الرّحْمن بخواند و بعد از فَبِأىِّ آلآءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ بگوید لا بِشىْءٍ مِنْ آلآئکَ رَبِّ اُکَذِّبُ پنجم شیخ طوسىرحمه الله فرموده که سنّت است بعد از نماز صبح روز جمعه صد مرتبه توحید و صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد و صد مرتبه استغفار کند وهر یک از این سورهها را بخواند: نساء، هود، کهف، صافّات، الرّحمن ششم سوره اَحْقاف و مؤمنین بخواند از حضرت صادقعلیه السلام مرویست که هر که در هر شب جمعه یا هر روز جمعه سوره اَحْقاف بخواند ترسى در دنیا به او نرسد و از فزع اکبر قیامت ایمن گردد ونیز فرموده هر که سوره مؤمنین را در هر جمعه مداومت نماید خداوند تعالى ختم فرماید اعمال او را بسعادت و منزل او در فردوس اَعْلى با پیغمبران و مرسلین باشد هفتم سوره قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِرُونَ را بخواند پیش از طلوع آفتاب ده مرتبه و دعا کند تا دعایش مستجاب شود و روایت شده که حضرت امام زین العابدینعلیه السلام چون صبح روز جمعه مىشد آیة الکرسى مىخواند تا ظهر و چون از نمازها فارغ مىشد شروع مىکرد بخواندن سوره اِنَّا اَنْزَلْناهُ و بدانکه از براى خواندن آیةالکرسى عَلَى التَّنْزیلِ در روز جمعه فضیلت بسیار روایت شده هشتم غُسل جمعه کند و آن از سنّتهاى مؤَکَّده است و روایت شده که حضرت رسولصلى الله علیه وآله بحضرت امیر المؤمنینعلیه السلام فرمود که یا على در هر جمعه غُسل کن اگر چه باید که قوت روز خود را بفروشى و آب بخرى و غسل کنى و گرسنه بمانى زیرا که هیچ سنّتى بزرگتر از این نیست و از حضرتصادقعلیه السلام منقول است که هرکه در روز جمعه غسل کند و این دعا را بخواند:
اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
گواهى دهم که معبودى جز خداى یگانه نیست که شریکى ندارد و گواهى دهم که محمد بنده و رسول
اَللّهُمَصَلِعَلىمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ،وَاجْعَلْنى مِنَ التَّوَّابینَ، واجْعَلْنى مِنَ المُتَطَهِّرینَ
او است درود فرست بر محمد و آل محمد و مرا از توبه کنندگان و پاکیزه شدگانم قرارده
براى او طهارتى باشد تا جمعه آینده یعنى از گناهان پاکشود یا اعمال او با طهارت معنوى و مقبول واقع شود و احوط آن است که تا ممکن شود غسل جمعه را ترک نکنند و وقت آن بعد از طلوع فجر است تا زوال آفتاب و هر چه بزوال نزدیک شود بهتر است نهم سر را بخَطْمى بشوید که امان مىبخشد از پیسى و دیوانگى دهم ناخن و شارب بگیرد که فضیلت زیاد دارد و روزى را زیاد مىکند و از گناه پاک مىکند تا جمعه دیگر و امان مىبخشد از دیوانگى و خوره و پیسى و در آن حین بخواند بِسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ، وِعلى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و در گرفتن ناخن ابتدا کند به انگشت کوچک دست چپ و ختم کند به انگشت کوچک دست راست و همچنین کند در گرفتن ناخنهاى پاى خود نیز پس ریزهاى ناخن را دفن کند یازدهم بوى خوش بکار برد و جامههاى پاکیزه خود را بپوشد دوازدهم تصدّق کند که موافق روایتى صدقه در شب جمعه و روز آن هزار برابر اوقات دیگر است سیزدهم آنکه براى اهل و عیال چیز نیکوى تازه از میوه و گوشت بخرد تا شاد شوند به آمدن جمعه چهاردهم هنگامیکه ناشتا است انار بخورد و هفتبرگ کاسنى پیش از زوال بخورد و از حضرت موسى بن جعفرعلیه السلام مرویست که هر که یک انار در روز جمعه ناشتا بخورد تا چهل روز دلش را نورانى گرداند و اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار بخود تا صد و بیست روز و وسوسه شیطان را از او دور گرداند و هر که وسوسه شیطان از او دور گردد معصیت خدا نکند و هرکه معصیتخدانکند داخل بهشت شود وشیخ درمصباح فرموده فضیلت بسیار روایت شده در خوردن انار در روز جمعه و در شب آن پانزدهم خود را از کارهاى دنیا فارغ سازد و مشغول به آموختن مسائل دینخود شود نه آنکه روز جمعه را صرف کند به سیر و گشت و تفرّج در باغها و مزارع مردم ومصاحبت با اراذل و بیعاران و مسخرهگى و عیبگوئى مردمان و خندههاى قهقهه و خواندن اشعار و خَوْض در باطل و امثال اینها که مفاسدش زیاده از آنستکه ذکر شود، و از حضرت صادقعلیه السلام منقول است که اُفّْ باد بر مسلمانى که در هفته روز جمعه را صرف آموختن مسائل دین خود نگرداند و براى این امر خود را از کارهاى دیگر فارغ نسازد، واز حضرت رسولصلى الله علیه وآله منقول استکه هرگاه ببینیدکه در روزجمعه مرد پیرى تواریخ جاهلیّت و کفر را براى مردم نقل مىکند سنگریزه بر سرش بزنید شانزدهم هزار مرتبه صلوات بفرستد و از حضرت امام محمد باقرعلیه السلام مرویست که هیچ عبادتى در روز جمعه نزد من محبوبتر نیست از صلوات بر محمّد وآل مُطَهَّرِ او صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ مؤلّف گوید که اگر فرصت نکرد اَقَلاًّ صد مرتبه صلوات را ترک نکند تا در قیامت روى او نورانى شود و روایت شده که هر که در روز جمعه صد مرتبه صلوات فرستد و صد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبّى واَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید و صد مرتبه توحید بخواند البتّه آمرزیده شود و نیز روایت است که صلوات بر محمّد و آل محمّد در مابین ظهر و عصر برابر است با هفتاد حجّ هفدهم زیارت حضرت رسول و ائمّه طاهرین سَلامُ اللَّه عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ نماید و بیاید کیفیّت آن در باب زیارات هیجدهم بزیارت اموات و زیارت قبر پدر و مادر یا یکى از ایشان برود که فضیلت دارد و از حضرت باقرعلیه السلام روایت شده که زیارت کنید مردگان را در روز جمعه که مىدانند کیست که بزیارت ایشان رفته است و شاد مىشوند نوزدهم دعاى ندبه را که از اعمال اَعْیادِ اَرْبَعَه است بخواند و بیاید بعد از این در محلّ خودش انشاءاللّه تعالى بیستم بدانکه از براى روز جمعه بغیر از نافله آن که بیست رکعت است و کیفیّت آن بنا بر مشهور آن است که شش رکعت آن در وقتى که آفتاب پهن شود بجا آورده شود و شش رکعت دیگر وقت چاشت و شش رکعت دیگر نزدیک زوال و دو رکعت بعد از زوال پیش از فریضه و یا آنکه شش رکعت اوّل را بعد از نماز جمعه یا ظهر بجا آورد بنحوى که در کتب فُقَهاءِ و مَصابیح ذکر شده نمازهاى دیگر نیز نقل شده و آنها بسیار است و ذکر بعضى از آنها در اینجا مناسب است اگر چه اکثر آنها اختصاصى بجمعه ندارد لکن در روز جمعه بجا آوردن آنها افضل است از جمله آنها است نماز کامله که شیخ و سیّد و شهید و علّامه و دیگران بسندهاى معتبر بسیار از حضرت امام جعفر صادقعلیه السلام روایت کردهاند از آباء گرام آن حضرت که حضرت رسولصلى الله علیه وآله فرمود که هر که در روز جمعه پیش از زوال چهار رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت سوره حمد را ده مرتبه و هر یک از «قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و «قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ» و «قُلْ یا أیُّها الْکافِرُونَ» و «آیةالکرسى» را ده مرتبه و به روایت دیگر «اِنّا اَنْزَلْناهُ فى لَیلةِ الْقَدر» و آیه «شَهِدَ اللَّهُ» را نیز هر یک ده مرتبه بخواند و چون از چهار رکعت نماز فارغ شود صد مرتبه استغفار کند و صد مرتبه بگوید «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّهِِ وَ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَ اَللَّهُ اَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ» پس صد مرتبه صلوات بفرستد پس هر که این عمل را بجا آورد حقّ تعالى دفع کند از او شرّ اهل آسمان وشرّ اهل زمین و شرّ شیطان و شرّ پادشاهان جائر را تا آخر خبر که تمامش در ذکر فضیلت این نماز است نماز دیگر حارث همدانى از حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام روایت کرده است که اگرتوانىدرروزجمعهدهرکعتنمازبکنورکوعوسجودش را تمام بجا آور و بعد از هر دو رکعت صد مرتبه بگو سُبْحانَ اللَّهِوَبِحَمْدِهِکهفضیلتبسیارداردنمازدیگربسندمعتبر از حضرت صادقعلیه السلام منقول است که هر که سوره ابراهیم و سوره حِجْر را در دو رکعت در روز جمعه بخواند هرگز پریشانى و دیوانگى و بلائى به او نرسد.