CSS Menu Expand Css3Menu.com

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم




کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

منوها بازشونده هستند، کلیک کنید!
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. اگر فقط برای خواندن چرندیات بنده اینجا آمده‌اید، یا دست‌نوشته‌ها را از منوی وبلاگ ببینید یا به این آدرس سر بزنید: ndoustali.blog.ir
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از منوی آبشاری و مخصوصا کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از زیرمنوی به بهانه‌ی شعر استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۱۵۰ در ۴۰۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

بخش‌های ویژه
می‌خواهم کمک کنم
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
طبقه بندی موضوعی
ترجمه‌ی کیمیا به دیگر زبان‌ها
لوگوها
امکانات
filesell

باز هم تک‌مضراب باز هم تک‌مضراب

دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲ ب.ظ

سلام

تک‌مضراب دقیقا در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۱۲، یعنی ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ در فیس‌بوک متولد شد. اسمش را با توجه به هدفش که ثبت تک‌بیتی بود با نگاه به مفهوم تک‌مضراب در موسیقی انتخاب کردم. از همان ابتدا برایش یک مرام‌نامه نوشتم که اعضاء ملزم به رعایت آن بودند.

تک‌مضراب یک کار بدیع و بی‌سابقه بود و شناختی که از آن، بین اهالی دنیای مجازی و بعدا دنیای حقیقی به وجود آمد، ساخته‌ی خودش بود و آن را از جایی وام نگرفته بود.

بعد از مدتی در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ اولین نشست عمومی خود را برگزار کرد و بعدها نشست‌های تخصصی و غیره؛ در این مسیر هر کسی در حد توانش کاری برای آن می‌کرد که گفتن آن‌ها نوشته‌ام را بسیار طولانی می‌کند.

تلگرام که پا به دنیای مجازی گذاشت فیس‌بوک را هم تحت‌الشعاع خود قرار داد و آن را به حاشیه برد. تک‌مضراب هم از این اتفاق بی‌نصیب نماند و با ناخوش‌احوال‌شدن بنده این به‌حاشیه‌رفتن به درازا کشید و هنوز هم ادامه دارد.

اما در این مدت تک‌مضراب زنده بود و نفس می‌کشید و هنوز هم هست؛ در تلگرام یک کانال عمومی دارد به آدرس @takmezraab که عضو شدن در آن بی‌قید و شرط است؛ یک گروه هم دارد که شرط عضویت در آن ارسال نام، نام‌خانوادگی و شماره‌ی همراه برای بنده است. در سروش و بله هم کانال دارد اما پرفروغ نیست. در اینستاگرام هم یک صفحه به آدرس @tak.mezrab دارد. در کیمیا هم از همان اول یک صفحه‌ی مخصوص به خودبرای ارائه‌ی گزارش‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و شعرخوانی‌ها وغیره داشت و دارد.

استفاده از نام تک‌مضراب در جای دیگر از دو حال خارج نیست: یا یک اشتراک اسمی اتفاقی است یا یک انتخاب است با توجه به سابقه‌ی آن.

در صورت اول -که بنده آن را با توجه به شهرت تک‌مضراب بعید می‌دانم- کمترین کار منصفانه این است که سازنده‌ی گروه یا کانال، این تذکر را به اعضا بدهد که تک‌مضرابش هیچ ارتباطی با تک‌مضراب اصلی ندارد. و در صورت دوم یک کار خلاف اخلاق و شرع است، چه این‌که همان‌طور که قبلا بارها تذکر دادم استفاده از نام تک‌مضراب و لوگوی آن مجاز نیست؛ این‌جا ایران است، پس امکان پیگیری قانونی استفاده از نام و لوگوی تک‌مضراب تقریبا وجود ندارد اما همان‌طور که قبلا هم عرض کردم، ضمان شرعی آن به جای خود باقی است.

تک‌مضراب جز آدرس‌هایی که گفته شد، هیچ کانال و گروهی ندارد. انتظار بنده از اهالی قدیمی تک‌مضراب که احتمالا عرقی به آن دارند این است که اگر با چنین گروه یا کانال‌هایی مواجه می‌شوند لااقل یکتابودن تک‌مضراب را به ادمین و اعضاء آن‌ها تذکر دهند.

آن‌چه عرض شد به خاطر پرسش و پیگیری مجدد برخی از دوستان درباره‌ی فعالیت و عضوگیری گروه‌های هم‌نام تک‌مضراب بود.

والسلام

مفاتیح الجنان؛ اعمال شب جمعه

سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۴:۱۸ ب.ظ

    امّا اعمال شب جمعه‏

 پس آن بسیار است و ما در اینجا اکتفا مى‏کنیم بذکر چند عمل اوّل بسیار گفتن سُبْحانَ اللَّهِ وَاللَّهُ اَکْبَرُ وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ و بسیار صلوات فرستادن همانا روایت شده که جمعه شبش نورانى است و روزش بسیار روشن پس بسیار بگوئید سُبْحانَ اللَّهِ وَ اللَّهُ اَکْبَرُ وَ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وبسیارصلوات بفرستید بر محمّد و آل محمّدعلیهم السلام و در روایت دیگر اَقَلّ صلوات در این شب صد مرتبه است و آنچه زیاده کنى بهتر است، و از حضرت صادق‏علیه السلام مرویست که صلوات بر محمد و آل محمد در شب جمعه برابر است با هزار حسنه و محو مى‏کند هزار سیّئه را و بالا مى‏برد هزار درجه و مستحبّ است که بسیار صلوات بفرستند بر محمّد و آل محمّد صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ بعد از نماز عصر روز پنجشنبه تا آخر روز جمعه، و بسند صحیح از حضرت صادق‏علیه السلام منقولست که چون عصر روز پنجشنبه مى‏شود ملائکه از آسمان به زیر مى‏آیند با قلمهاى طلا و صحیفه‏هاى نقره و نمى‏نویسند در پسین پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا آفتاب غروب کند بغیر از صلوات بر محمّد و آل محمّد، و شیخ طوسى فرموده که مستحبّ است در روز پنجشنبه صلوات فرستادن برپیغمبرصلى الله علیه وآله هزارمرتبه و مستحبّ است آنکه بگوید در آن:

 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ، وَ أَهْلِکْ عَدُوَّهُمْ مِنَ‏

خدایا درود فرست بر محمد و آلش و فرج ایشان را نزدیک گردان و دشمنانشانرا از

 الْجِنِّ وَ الاِنْسِ مِنَ الْأَوَّلینَ وَ الآخِرینَ و گفتن این صلوات صد مرتبه از بعد عصر پنجشنبه تا

جن و انس از اولین و آخرین نابود کن * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 آخر روز جمعه فضیلت بسیار دارد و نیز شیخ فرموده مستحبّ است که در آخر روز پنجشنبه استغفار کنند به این‏

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 نحو: اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذى‏ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ، وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ تَوْبَةَ عَبْدٍ

* * * آمرزش خواهم از خدائى که معبودى جز او نیست زنده و پاینده است و بسویش توبه کنم توبه بنده‏

 خاضِعٍ مِسْکینٍ مُسْتَکینٍ، لا یَسْتَطیعُ لِنَفْسِهِ صَرْفاً وَ لا عَدْلاً، وَ لا نَفْعاً وَلا

فروتن بینواى درمانده که نتواند به نفع خویشتن کارى (کند) نه دفع شرى و نه سود و

 ضَرّاً، وَ لاحَیوةً وَ لا مَوْتاً وَ لا نُشُوراً، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ‏

 زیانى و نه زندگى و مرگى و نه رستاخیزى و درود خدا بر محمد و عترت‏

    الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ الْأَخْیارِ الأَبْرارِ، وَ سَلَّمَ تَسْلیماً

    پاک و پاکیزه و برگزیدگان نیکش و سلام کاملش بر ایشان باد.

 دویّم آنکه در شب جمعه این سوره‏ها را بخواند که از براى هر یک فواید و ثواب بسیار روایت شده‏بنى‏اسرائیل، کهف، سه طسین، الم سجده، یس، ص، اَحْقاف، واقِعَة، حم سجده، حم دُخان، طُور، اِقْتَرَبَتْ، جُمعه و اگر فرصت ندارد اختیار کند واقعه وسوره‏هاى قبل آنرا زیرا که روایت شده از حضرت صادق‏علیه السلام که هر که در هر شب جمعه سوره بنى‏اسرائیل بخواند نمیرد تا بخدمت حضرت قائم‏علیه السلام برسد و از اصحاب آن حضرت باشد و فرمود که هر که سوره کهف را در هر شب جمعه بخواند نمیرد مگر شهید و حقّ تعالى او را در روز قیامت با شهداء محشور گرداند و با ایشان باز دارد و فرمود که هر که هر سه طسین را در شب جمعه بخواند از دوستان خدا باشد و در امان و حمایت حقّ تعالى باشد و فقر و تنگدستى در دنیا به او نرسد و در آخرت خدا از بهشت آنقدر به او عطا کند که او راضى گردد و زیاده از رضا به او کرامت فرماید و صد زن از حوریان بهشت به او تزویج نماید و فرمود که هر که سوره الم سجده در هر شب جمعه بخواند حقّ تعالى در قیامت نامه او را بدست راست او دهد و او را بر اعمال او حساب نکند و از رفقاء محمّد و آل اوعلیهم السلام باشد، و بسند معتبر از حضرت باقرعلیه السلام منقول است که هر که سوره ص را در شب جمعه بخواند از خیر دنیا وعُقْبى‏ آنقدر به او عطا کنند که نداده باشند مگر به پیغمبر مرسلى یا ملک مقرّبى و داخل بهشت گردانند او را با هر که خواهد از اهل خانه او حتى خادمى که او را خدمت کرده است اگر چه داخل عیال او نباشد و در حدّ شفاعت کردن او نباشد، و از حضرت صادق‏علیه السلام منقولست که هر که در شب جمعه یا روز جمعه سوره اَحْقافْ را بخواند در دنیا به او ترسى و بیمى نرسد و در آخرت از فزع و ترس روز قیامت ایمن باشد، وفرمود که هرکه هرشب‏جمعه سوره واقعه را بخواند خدا او را دوست‏دارد و او را محبوب گرداند و در دنیا بدحالى و تنگدستى نبیند و هیچ آفت از آفات دنیا به او نرسد و از رفقاء حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام باشد واین سوره مخصوص امیرالمؤمنین‏است و روایت است‏که هر که بخواند سوره جمعه را در هر شب جمعه خواهد بود کفّاره مابین جمعه تا جمعه دیگر، وهمین فضیلت وارد شده از براى کسى‏که سوره کهف را درهر شب جمعه بخواند وهمچنین براى کسیکه آنرا بعد از ظهر وعصر روز جمعه بخواند، و بدان که نمازهاى بسیار در شب جمعه وارد شده از آنجمله نماز حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام ودیگر دو رکعت نماز در هر رکعت حمد و پانزده مرتبه اِذا زُلْزِلَتْ، روایت شده که هر که این نماز را بجا آورد ایمن کند خدا او را از عذاب قبر و از هولهاى روز قیامت سیّم آنکه در رکعت اوّل نماز مغرب وعشاء سوره جمعه بخواند و در دویّم مغرب توحید و در دویّم عشاء اَعْلى‏ بخواند چهارم آنکه ترک کند خواندن شعر را زیرا که در حدیث صحیح از حضرت صادق‏علیه السلام منقول است که مکروه است روایت شعر براى روزه‏دار و مُحرِم و در حرم و در روز جمعه و شبها راوى گفت هر چند شعر حقّى باشد فرمود هر چند شعر حقّ باشد، و در حدیث معتبر از حضرت صادق‏علیه السلام منقول است که حضرت رسول‏صلى الله علیه وآله فرمود که هر که یک شعر بخواند در شب جمعه یا در روز جمعه در آنشب و در آنروز بهره‏اى از ثواب بغیر آن نداشته باشد، و به روایت معتبر دیگر در آن شب و آن روز نمازش مقبول نگردد پنجم دعاء در حقّ مؤمنین بسیار کند چنانکه حضرت زهراءعلیها السلام مینموده و اگر از براى ده نفر از برادران مؤمن که مرده باشند طلب آمرزش کند روایت شده که بهشت براى او واجب گردد ششم آنکه بخواند دعاهاى وارده درآنرا وآنها بسیاراست وما بذکر قلیلى ازآنها اکتفامى‏نمائیم بسند صحیح از حضرت صادق‏علیه السلام منقول است که هر که در شب جمعه در سجده آخر نافله شام هفت‏مرتبه‏این‏دعارابخواندچون‏فارغ‏شودآمرزیده‏شده‏باشدواگردرهرشب چنین‏کند بهتر است و دعا این است:

 اَللّهُمَّ اِنّى‏ اَسْئَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَ اسْمِکَ الْعَظیمِ

* * * * * * * * خدایا از تو درخواست کنم به ذات بزرگوار و نام بزرگت‏

 اَنْ‏تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَغْفِرَ لى‏ ذَنْبِىَ الْعَظیمَ‏

که درود فرستى بر محمد و آلش و بیامرزى گناه بزرگم‏

 واز حضرت رسول‏صلى الله علیه وآله منقولست که هر که هفت‏مرتبه این دعا را بخواند در شب جمعه یا روز

جمعه‏اگر در آنشب یا آنروز بمیرد داخل بهشت شود و دعا این است

 اَللّهُمَّ اَنْتَ رَبّى‏ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ، خَلَقْتَنى‏ وَ اَنَا عَبْدُکَ‏

خدایا تویى پروردگار من معبودى جز تو نیست مرا آفریدى و من بنده تو

 وَ ابْنُ اَمَتِکَ، وَ فى‏ قَبْضَتِکَ وَ ناصِیَتى‏ بِیَدِکَ، اَمْسَیْتُ عَلى‏

و فرزند کنیز توام و در قبضه قدرت توام و اراده و اختیارم بدست تو

 عَهْدِکَ وَ وَعْدِکَ مَا اسْتَطَعْتُ، اَعُوذُ بِرِضاکَ مِنْ شَرِّ ما صَنَعْتُ،

است تا آنجا که توانستم بر عهد و پیمان تو روز را به شب آورم پناه مى‏برم به خوشنودى تو از شر آنچه کرده‏ام

 اَبُوءُ بِنِعْمَتِکَ وَ اَبُوءُ بِذَنْبى‏، فَاغْفِرْ لى‏ذُنُوبى‏، اِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.

هم به نعمت تو اعتراف دارم و هم به گناه خود پس گناهم را بیامرز که براستى نیامرزد گناهان را جز تو

 وشیخ طوسى و سید و کفعمى و سیّد بن باقى‏گفته‏اندکه مستحبّ است در شب جمعه و روز آن و شب عرفه و روز آن این دعا بخوانند و ما دعا را از مصباح‏شیخ نقل مى‏کنیم و دعا این است:

 اَللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَ تَهَیَّأَ وَ اَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ، لِوِفادَةٍ اِلى‏ مَخْلُوقٍ رَجآءَ رِفْدِهِ، وَ

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * خدایا هرکس مجهز و آماده و مهیا و مستعد براى ورود بر مخلوقى شده به امید دهش و

 طَلَبَ نآئِلِهِ وَ جآئِزَتِهِ، فَاِلَیْکَ یا رَبِّ تَعْبِیَتى‏ وَ اسْتِعْدادى‏، رَجآءَ عَفْوِکَ وَطَلَبَ‏

به جستجوى جایزه و بخشش او پس اى پروردگار من آمادگى و استعداد من بسوى تو است و آرزوى عفو تو و خواهش بخشش و

 نآئِلِکَ وَ جآیِزَتِکَ، فَلا تُخَیِّبْ دُعآئى‏ یا مَنْ لا یَخیبُ عَلَیْهِ سائِلٌ، وَلا یَنْقُصُهُ‏

جایزه‏ات را دارم پس در این خواهشى که دارم نومیدم مکن اى کسى‏که هیچ خواهنده‏اى ناامید از درگاهش نرود و

 نآئِلٌ، فَاِنّى‏ لَمْ آتِکَ ثِقَةً بِعَمَلٍ صالِح ٍ عَمِلْتُهُ، وَ لا لِوِفادَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُهُ،

هیچ گیرنده عطایى از (کرمش) نکاهد و من به اعتماد عمل صالحى که کرده باشم بدرگاهت نیامده و نه به مخلوقى وارد شده‏ام که از

 اَتَیْتُکَ مُقِرّاً عَلى‏ نَفْسى‏ بِالْإِسآئَةِ وَ الظُّلْمِ، مُعْتَرِفاً بِاَنْ لاحُجَّةَ لى‏ وَ لا عُذْرَ،

او امیدى داشته باشم بلکه بدرگاه تو آمده‏ام در حالیکه اقرار دارم که بخود بدى و ستم کرده و معترفم که هیچ دلیل و عذرى هم بر

 اَتَیْتُکَ اَرْجُو عَظیمَ عَفْوِکَ الَّذى‏ عَفَوْتَ بِهِ عَنِ الْخاطِئینَ، فَلَمْ یَمْنَعْکَ طُولُ‏

این بدى و ستم نداشته‏ام، آمده‏ام به امید آن عفوعظیم‏توکه‏بدان‏ازخطاکاران درگذرى وتوقف‏طولانى‏آنهابرجرم‏بزرگ‏بازت نداشت‏

 عُکُوفِهِمْ عَلى‏ عَظیمِ الْجُرْمِ اَنْ عُدْتَ عَلَیْهِمْ بِالرَّحْمَةِ، فَیا مَنْ رَحْمَتُهُ واسِعَةٌ،

 از اینکه باز بدانها مهر ورزى اى کسى‏که رحمتش وسیع و گذشتش بزرگ است‏

 وَ عَفْوُهُ عَظیمٌ، یا عَظیمُ یاعَظیمُ یا عَظیمُ، لا یَرُدُّ غَضَبَکَ اِلاَّ حِلْمُکَ، وَ لا

 اى خداى بزرگ اى خداى بزرگ اى خداى بزرگ خشم تو را جز بردباریت جلوگیرى نکند

 یُنْجى‏ مِنْ سَخَطِکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیْکَ، فَهَبْ لى‏ یا اِلهى‏ فَرَجاً بِالْقُدْرَةِ الَّتى‏

 و از غضب تو جز زارى به درگاهت چیزى نجات نبخشد پس اى معبود من بدان قدرتى‏

 تُحْیى‏ بِها مَیْتَ الْبِلادِ، وَ لا تُهْلِکْنى‏ غَمّاً حَتّى‏ تَسْتَجیبَ لى‏، وَ تُعَرِّفَنِى

 که سرزمینهاى مرده را بدان وسیله زنده مى‏گردانى گشایشى بر من بخش و مرا به حال اندوه هلاکم‏مکن‏تادعایم را مستجاب کنى‏

 الإِجابَةَ فى‏ دُعآئى‏، وَ اَذِقْنى‏ طَعْمَ الْعافِیَةِ اِلى‏ مُنَتَهى‏ اَجَلى‏، وَ لا تُشْمِتْ بى‏

 و اجابت دعایم را به من بنمایانى و طعم تندرستى را تا پایان عمر به من بچشان و گرفتار شماتت‏

 عَدُوّى‏ وَ لا تُسَلِّطْهُ عَلَىَّ، وَ لا تُمَکِّنْهُ مِنْ عُنُقى‏، اَللّهُمَّ اِنْ وَضَعْتَنى‏ فَمَنْ‏

دشمنم مکن و او را بر من مسلط مگردان و بر گردنم سوارش منما خدایا اگر تو مرا پست کنى پس کیست

 ذَا الَّذى‏ یَرْفَعُنى‏، وَ اِنْ رَفَعْتَنى‏ فَمَنْ ذَا الَّذى‏ یَضَعُنى‏، وَ اِنْ اَهْلَکْتَنى‏ فَمَنْ‏

که (بتواند) بلندم کند و اگر تو بلندم کنى پس کیست که (بتواند) پستم کند و اگر هلاکم کنى

 ذَاالَّذى‏ یَعْرِضُ، لَکَ فى‏ عَبْدِکَ، اَوْ یَسْئَلُکَ عَنْ اَمْرِهِ، وَ قَدْ عَلِمْتُ اَنَّهُ لَیْسَ فى‏

پس کیست که درباره این بنده‏ات متعرض تو شود یا از وضع او از تو پرسش کند ولى بطور مسلم این را دانسته‏ام که در حکم تو

 حُکْمِکَ ظُلْمٌ، وَ لا فى‏ نَقِمَتِکَ عَجَلَةٌ، وَ اِنَّما یَعْجَلُ مَنْ یَخافُ الْفَوْتَ، وَ اِنَّما

ستمى نیست و نه در انتقام تو شتابى است زیرا کسى شتاب (در انتقام) کند که بترسد (فرصت) از دست برود

 یَحْتاجُ اِلَى الظُّلْمِ الضَّعیفُ، وَ قَدْتَعالَیْتَ یا اِلهى‏ عَنْ ذلِکَ عُلُوّاً کَبیراً اَللّهُمَ‏

 و شخص ناتوان نیازمند به ستم مى‏باشد و درصورتى‏که اى معبود من تو از اینگونه مطالب بسیار برتر و بزرگترى خدایا

 اِنّى‏ اَعُوذُ بِکَ فَاَعِذْنى‏، وَ اَسْتَجیرُ بِکَ فَاَجِرْنى‏، وَاَسْتَرْزِقُکَ فَارْزُقْنى‏،

به تو پناه آرم پس یاریم ده و از تو امان خواهم پس امانم ده و از تو روزى طلبم پس روزیم ده‏

 وَاَتَوَکَّلُ عَلَیْکَ فَاکْفِنى‏، وَاَسْتَنْصِرُکَ عَلى‏ عَدُوّى‏ فَانْصُرْنى‏، وَاَسْتَعینُ بِکَ‏

 و بر تو توکل کنم پس کفایتم فرما و براى پیروزى بر دشمنم از تو یارى خواهم پس یاریم ده

    فَاَعِنّى‏، وَاَسْتَغْفِرُکَ یااِلهى‏ فَاغْفِرْلى‏ آمینَ آمینَ آمینَ‏

    و از تو کمک خواهم پس کمکم ده و از تو آمرزش طلبم اى معبود من پس بیامرزم آمین

  * هفتم آنکه بخواند دعاى کمیل را که در فصل بعد مذکور خواهدشد انشاءاللَّه تعالى هشتم آنکه بخواند دعاى اَللّهُمَّ یاشاهِدَ کُلِّ نَجْوى‏ که‏در شب عرفه نیز خوانده مى‏شود و بیاید انشاء اللَّه تعالى نهم آنکه‏

اى خدا اى داناى هر راز پنهان  * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 ده مرتبه بگوید یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلى‏ الْبَریِّةِ، یا باسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ، یا

* * * * * * *  اى کسى که فضل و بخششت بر خلق دائمى است و اى آنکه دو دست احسانت به عطابخشى باز است اى‏

 صاحِبَ الْمَواهِبِ السَّنِیَّةِ، صَلِّ عَلى‏ مُحَمِّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرى‏ سَجِیَّةً،

دارنده بخششهاى ارجمند درود فرست بر محمد و آلش که بهترین مردمند در سرشت و نهاد،

 وَ اغْفِرْ لَنا یا ذَاالْعُلى‏ فى‏ هذِهِ الْعَشِیَّةِ. و این ذکر شریف در شب عید فطر نیز

و بیامرز ما را اى خداى بلند مرتبه در این شب * * * * * * * * * * * * * *

 خوانده مى‏شود دهم انار تناول‏کند چنانکه حضرت صادق‏علیه السلام درهر شب جمعه میل مى‏فرمود و اگر در وقت خوابیدن بخورد شاید بهتر باشد چه آنکه روایت شده که هر که در وقت خوابیدن انار بخورد ایمن خواهد بود در نفس خود تا صبح کند و سزاوار است که هرگاه انار بخورد دستمالى در زیر آن پهن کند که دانه‏اش را ضبط کند و بعد از آن بخورد و در انار خود دیگرى را شریک نکند شیخ جعفر بن احمد قمى(ره) در کتاب عروس از حضرت صادق‏علیه السلام روایت کرده است که هر که ما بین دو رکعت نافله صبح و فریضه صبح صد مرتبه بگوید سُبْحانَ رَبِّىَ الْعَظیمِ وَبِحَمْدِهِ، اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبّى‏ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ حقّ تعالى در بهشت مسکنى براى او بنا کند و شیخ و سیّد و دیگران این دعا را ذکر کرده‏اند و گفته‏اند که مستحبّ است که در سحر شب جمعه این دعا را بخوانند:

 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وَهَبْ لِىَ الْغَداةَ رِضاکَ، وَ اَسْکِنْ قَلْبى‏

 * * * * * * * * * * * * * * * *   خدایا درود فرست بر محمد و آلش و خوشنودى خود را در این بامداد به من ببخش و

 خَوْفَکَ، وَاقْطَعْهُ عَمَّنْ سِواکَ، حَتّى‏ لااَرْجُوَ وَ لا اَخافَ اِلاَّ اِیَّاکَ، اَللّهُمَّ صَلِ‏

خوف خود را در دلم جاى ده و از غیر خود (امیدم را) قطع کن تا بدانجا که امید نداشته باشم و نترسم جز از تو خدایا درود

 عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وَ هَبْ لى‏ ثَباتَ الْیَقینِ، وَ مَحْضَ الإِخْلاصِ، وَ شَرَفَ‏

فرست‏بر محمد و آلش و (اینها را که مى‏گویم) به من ببخش: یقین ثابت و اخلاص پاک و شرف یگانه‏پرستى و استقامتى‏

 التَّوْحیدِ، وَ دَوامَ الإِسْتِقامَةِ، وَ مَعْدِنَ الصِّبْرِ، وَ الرِّضا بِالْقَضآءِ وَ الْقَدَرِ،

پایدار و کان شکیبایى و خوشنود بودن به قضاء و قدر اى روا کننده‏

 یاقاضِىَ حَوائِجِ السَّآئِلینَ، یا مَنْ یَعْلَمُ ما فى‏ ضَمیرِ الصَّامِتینَ، صَلِّ عَلى‏

حاجتهاى سائلان و اى داناى نهاد خاموشان درود فرست بر

 مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وَ اسْتَجِبْ دُعائى‏ وَاغْفِرْ ذَنْبى‏، وَ اَوْسِعْ رِزْقى‏، وَ اقْضِ‏

محمد و آلش و دعاى مرا مستجاب گردان و گناهم را بیامرز و روزیم را فراخ کن و

 حَوآئِجى‏ فى‏ نَفْسى‏، وَ اِخْوانى‏ فى‏ دینى‏ وَاَهْلى‏، اِلهى‏ طُمُوحُ‏

حاجتهایم را درباره خودم و برادران دینیم و خانواده‏ام برآور خدایا آرمانهاى بلند

 الْأمالِ قَدْ خابَتْ اِلاَّ لَدَیْکَ، وَ مَعاکِفُ الْهِمَمِ قَدْ تَعَطَّلَتْ اِلاَّ عَلَیْکَ، وَمَذاهِبُ‏

نومید شد مگر نزد تو و جایگاه همتها معطل ماند جز همتى که بر تو (متوجه) باشد و راه خِرَدها

 الْعُقُولِ قَدْ سَمَتْ اِلاَّ اِلَیْکَ، فَاَنْتَ الَّرجآءُ وَ اِلَیْکَ الْمُلْتَجَأُ، یااَکْرَمَ مَقْصُودٍ،

به بن‏بست رسید جز راهى که بسوى تو است پس تویى امید و پناهگاه درگاه تو است اى بزرگوارترین کسى که بسویش رو کنند

 وَ اَجْوَدَ مَسْئُولٍ هَرَبْتُ اِلَیْکَ بِنَفْسى‏، یا مَلْجَأَ الْهارِبینَ بِاَثْقالِ الذُّنُوبِ،

 و بخشنده‏ترین کسى که از او بخواهند بسوى تو گریختم اى پناه گریختگان با بارهاى سنگین گناهانى‏

 اَحْمِلُها عَلى‏ ظَهْرى‏، لا اَجِدُ لى‏ اِلَیْکَ شافِعاً سِوى‏ مَعْرِفَتى‏، بِاَنَّکَ اَقْرَبُ مَنْ‏

که بر دوش کشم و هیچ شفیعى بدرگاه تو نیابم جز اینکه مى‏دانم تو نزدیکترین کسى هستى‏

 رَجاهُ الطَّالِبُونَ، وَ اَمَّلَ مالَدَیْهِ الرَّاغِبُونَ، یامَنْ فَتَقَ الْعُقُولَ بِمَعْرِفَتِهِ، وَ اَطْلَقَ‏

که جویندگان امید به او دارند و آرزومندان آنچه را نزد او است آرزو کنند اى کسى که عقلها را بوسیله معرفت خویش گشودى و

 الأَلْسُنَ بِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَ مَا امْتَنَّ بِهِ عَلى‏ عِبادِهِ فى‏ کِفآءٍ لِتَاْدِیَةِ حَقِّهِ، صَلِّ عَلى‏

زبانها را به ستایش خود باز کردى و قرار دادى آنچه را بر بندگان خود احسان وانعام فرمودى در برابر اداى حق خود درود فرست‏بر

 مُحَمَّدٍوآلِهِ، وَلاتَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ‏عَلى‏عَقْلى‏سَبیلاً،وَلالِلْباطِلِ‏على‏ عَمَلى‏ دَلیلاً

محمد و آلش و براى شیطان بر خرد من راهى قرار مده و باطل را راهنماى کردارم مساز

 وچون‏صبح‏روزجمعه‏طالع شود این دعا بخواند اَصْبَحْتُ فى‏ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ ذِمَّةِ مَلائِکَتِهِ، وَذِمَمِ‏

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * صبح کردم در پناه خدا و پناه فرشتگانش و پناه‏

 اَنْبِیآئِهِ وَ رُسُلِهِ عَلَیهِمُ السَّلامُ، وَذِمَّةِ مُحمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَ ذِمَمِ الأَوصیآءِ

پیمبران و فرستادگانش علیهم‏السلام و پناه محمد صلى الله علیه و آله و پناه اوصیاء

 مِنْ آلِ‏محَمَّدٍ عَلَیْهِمُ‏السَّلامُ، آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ‏مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ‏السَّلامُ وَعَلانِیَتِهِمْ

از خاندان محمد علیهم‏السلام و ایمان آرم به سرّ نهان آل محمد علیهم‏السلام‏

 وَظاهِرِهِمْ وَباطِنِهِمْ، وَاَشْهَدُاَنَّهُمْ‏فى‏ عِلْمِ‏اللَّهِ وَطاعَتِهِ،کَمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وآلِهِ.

و آشکارشان و ظاهر و باطن ایشان و گواهى دهم که ایشان در علم خدا و طاعت او مانند محمد صلى الله علیه و آله هستند* * * *

 و روایت شده که هر که در روز جمعه پیش از نماز صبح سه مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذى‏ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ گناهانش آمرزیده شود اگر چه بیشتر از کف دریا باشد.

  • ناصر دوستعلی

مفاتیح‌الجنان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
مهم! با توجه به اینکه امکان پاسخ به نظرات خصوصی وجود ندارد لذا در صورت تمایل برای دریافت پاسخ، نظر خود را به صورت خصوصی ارسال نفرمایید. با تشکر!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


هدایت به بالای صفحه