منظور از نشوز چیست؟ :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

منظور از نشوز چیست؟ منظور از نشوز چیست؟

چهارشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۹، ۰۶:۲۸ ب.ظ

نشوز یک اصطلاح در فقه و حقوق اسلامی است. معنای این اصطلاح نیز تمکین‌نکردن، نافرمانی و عدم ایفای مسئولیت‌های زناشویی از طرف هر یک [از] زوجین است. معمولا عده‌ای تنها به نافرمانی زن از طریق عدم تمکین نشوز می‌گویند ولی این در صورتی است که در نوشته‌های فقهی نافرمانی شوهر نیز نشوز نامیده می‌شود.

 

تمکین در زندگی زناشویی چیست؟

پیش از آشنایی با نشوز لازم [است] با واژه‌ی تمکین در زندگی زناشویی آشنا شوید. از جمله وظایف زن در برابر همسرش می‌توان به تمکین اشاره کرد. هم‌چنین جالب است بدانید که تمکین خود دو نوع است: تمکین خاص و تمکین عام.

تمکین خاص به معنای برآوردن درخواست‌های جنسی شوهر و تمکین عام به انجام وظایف خانوادگی، پیروی از شوهر و پذیرش ریاست شوهر بر خانواده است. بر این اساس یک خانم باید نظرات مرد درباره‌ی تربیت فرزندان، امور خانوادگی و روابط اجتماعی را قبول و از آن اطاعت کند. تمکین آقایان نیز علاوه تامین روابط جنسی، شامل برخی وظایف اختصاصی مانند تامین هزینه‌ها و نفقه و... می‌شود و بایستی در زندگی مشترک، هم زن و هم مرد وظایف خود را به خوبی ادا کنند.

 

اما نشوز چیست؟

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد معنای کلی نشوز، نافرمانی و عدم تمکین است. نشوز برای هردوی زن و شوهر می‌تواند اتفاق بیفتد. هم‌چنین این مسئله شامل هر دو تمکین، یعنی خاص و عام می‌شود. اما به طور معمول و از نظر اصطلاحات حقوقی، نشوز به عدم انجام وظایف زناشویی از سوی زن گفته می‌شود و زن نشوزکننده، ناشزه نامیده می‌شود. سوالی که پیش می‌آید این است که نشوز زوجین چه تاثیراتی در زندگی زناشویی دارد؟

 

تاثیرات نشوز مرد در زندگی مشترک:

چنان‌چه مردی به وظایف زناشویی خود در برابر همسرش مسئولیت‌پذیر نباشد و آن‌ها را انجام ندهد، خانم می‌تواند با مراجعه به دادگاه از او شکایت و او را ملزم به ادای وظیفه کند. هم‌چنین اگر مرد خانه، زندگی سخت و مشقت‌باری برای خانم ایجاد کند، همسر وی می‌تواند با مراجعه‌کردن به دادگاه اقدام به درخواست طلاق کند.

از جمله وظایف یک آقا در زندگی زناشویی در ایران، تامین و پرداخت نفقه‌ی همسر خود است. به همین خاطر در صورتی که مرد از نظر مالی توانایی داشته باشد و خانم خانه نیز وظایف زناشویی‌اش را به درستی انجام دهد ولی [مرد] نفقه را نپردازد، خانم می‌تواند به دلیل ترک انفاق از همسر خودش شکایت کند.

 

اثر نشوز زن شامل چه مواردی می‌شود؟

چنان‌چه خانمی وظایف زناشویی‌اش در برابر همسر خود را انجام ندهد، مرد می‌تواند به دادگاه مراجعه و با شکایت، او را ملزم به انجام وظایفش کند. هم‌چنین اگر عدم انجام وظایف زن در زندگی مشترکش بدون دلیل باشد، حق نفقه از وی ساقط خواهد گردید و  بعدا نمی‌تواند نفقه‌اش را درخواست کند، ولی چنان‌چه عذر وی موجه باشد حق نفقه از او ساقط نخواهد شد.

برای نمونه از آشکارترین وظایف یک زن زندگی‌کردن در خانه‌ای است که شوهرش اختیار نموده است. به همین خاطر زمانی که زن اقدام به ترک خانه بدون دلیل موجهی کند، مرد وی می‌تواند با مراجعه به دادگاه او را به منزل مشترک‌شان برگرداند. علاوه بر این زن نمی‌تواند نفقه‌ی زمانی که در خانه نبوده را درخواست کند.

 

توجه!

چنان‌چه زنی به علت رفتارهای خشونت‌آمیز همسرش و برای حفظ جانش از خانه رفته باشد، حق نفقه از وی ساقط نخواهد گردید.

 

* منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات  (۱)

وای توروخدا تواین همه گرفتاریهای الان و این همه خرج و درگیری که روزگار درست کرده برامون دیگه خواهشا خانمها و اقایان باهم راه بیایین چی میخوایین از جون هم ازدواج نکردین که بجنگین امیدوارم همه خوانندهای مطلب نشوز از این مسئله بری باشن و اصلاااااا این موارد به کازشون نیاد

پاسخ:
سلام 
امیدوارم که این‌طور باشه 
ممنونم از نظرتون 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه