پرسشها وپاسخها ( 23 ) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

پرسشها وپاسخها ( 23 )

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۸۵، ۱۰:۴۴ ب.ظ
سلام به همه دوستان عزیز و محترم و گل خودم  اگه خاطر شریف و مبارکتون باشه که احتمال قوی نیست یکی از بخشهایی که در وبلاگ کیمیا وجود داشت همین بخش پرسشها و پاسخها بود ؛ که الان چند وقتیه به خاطر مشغله و البته تعلل نتونستم اون رو براتون نمایش بدم . قبلا هم گفتم که این قسمت که مشخصا با عنوان پرسشها و پاسخها در وبلاگ مطرح می شه مستقیما از کتاب با ارزشی از آقای مصباح یزدی دقیقا با همین اسم و بدون هیچ گونه تغییر و دخل و تصرفی نقل می شه . این پرسشها یک سری پرسشهای متداول اند که به صورت دنباله دار مطرح میشن یعنی هر پرسشی حاوی بحثی است که بصورت بسیار خلاصه مطرح می شه .خب این دفعه سوال 23 رو می خواییم مطرح کنیم و پاسخ بدیم . البته این تذکر رو باید خدمتتون عرض کنم همونطور که گفتم با توجه به دنباله دار بودن این پرسشها و مباحث ، من از دوستان خواهش می کنم برای اینکه دوباره فضای ذهنشون آماده طرح پرسش جدید بشه ، حتما قسمتهای قبل رو یه نگاهی بندازن . برای این کار کافیه در قسمت موضوعات وبلاگ ، روی گزینه پرسش و پاسخ کلیک کنید تا کل مطالب براتون به نمایش در بیاد . ضمنا اگه پرسشی هم به نظرتون می رسه یا اگه به نظرتون باید راجع به مثلا یکی از مطالب مطرح شده توضیح بیشتری داده بشه می تونید اون رو با هادی در میون بگذارید . ایشون به صورت کاملا مبسوط و البته تخصصی می تونن جواب سوالات شما رو بدن .خب خیلی طولانی شد ؛ شرمنده ؛ ولی این توضیح لازم بود . اما اصل مطلب :چرا ولایت فقیه ـ همانند ریاست جمهورى ـ دوره اى نباشد، تا از مضرات تمرکز قدرت در دست یـک نـفر جـلوگـیرى کـنیم؟در جواب این پرسش ذکر چند نکته لازم است که باید مورد بررسى قرار گیرد :نقطه ثبات در نظام سیاسی1. وجود نقطه ثبات در نظام سیاسى مطلوب است .همه فیلسوفان سیاست متفقند اگر در کشورى بتوان از آفات نقطه ثبات جلوگیرى کرد ، چنین چیزى خودبخود رجحان دارد . بر همین اساس در بسیارى از کشورهاى دنیا افزون بر قواى سه گانه یک شیوه سلطنت یا ریاست جمهورى دائم و یا امپراتورى وجود دارد . قابل توجه است که برخى از این کشورها مانند انگلستان مهد دمکراسى جدید و تمدن صنعتى به شمار مى آیند . استدلال معتقدان این نظریه این است که بریتانیاى کبیر ـ که حاکمیت بسیارى از کشورها را داشت و هنوز هم با بسیارى از کشورها مشترک المنافع است ـ نیازمند نقطه ثابت است ، که در واقع مظهر اقتدار و امنیت ملى است .جلوگیری از آفات نقطه ثبات2. آیا مى توان از آفات نقطه ثبات جلوگیرى کرد ؟در واقع مهمترین فایده دوره اى کردن ، جلوگیرى از فسادى است که با فربه شدن ناموزون قدرت ، در دست یک نفر ـ در زمان طولانى ـ حاصل مى شود .پاسخ این مشکل با اندکى جستجو در اصل نظریه ، به دست مى آید . توضیح آنکه یکى از شرایط رهبر ، عدالت و تقواست ، و قانون ، مجلس خبرگان را موظف کرده است هم در مقام کشف و تشخیص ( آغاز رهبرى ) و هم در مقام بقا ، ( استمرار رهبرى ) رهبر این صفات را داشته باشد . اگر عدالت و تقوا نباشد ، هیچ گاه شخصى به عنوان ولى فقیه انتخاب نمى شود حتى اگر در ابتدا رهبر ،  عادل و متقى بود ،  ولى در میانه راه عدالت یا تقواى خود را از دست داد ، خود به خود از این مقام عزل مى شود و وظیفه خبرگان است که عزل او را اعلام کنند ; چون ولایت الهى را از دست داده است . حضرت امام ( قدس سره ) مى فرماید :  « اگر ولى فقیه یک کلمه دروغ بگوید ، یک کلمه ، یک قدم بر خلاف بگذارد ، آن ولایت را دیگر ندارد . » ([1])3. آخرین نکته اى که باید مورد بررسى واقع شود ، نقش کاشف بودن خبرگان و کشف کسى که صلاحیت اداره جامعه اسلامى را دارد ، مى باشد .گاه دوره اى با توسط انتخاب مستقیم مردم ظهور مى کند و گاه توسط مجلس خبرگان ; چون انتخاب مستقیم توسط مردم خود سؤال مستقل و داراى اهمیت بسیارى است ، جداگانه مورد بررسى قرار گرفته است . امّا بعد از آنکه مسأله نقطه ثبات و فواید آن را از دیدگاه فلاسفه سیاست مورد اشاره قرار دادیم و تمهیدات لازم در وظایف خبرگان و نظارت آنها بر رهبر را ملاحظه کردیم ، باید گفت انتخابات دوره اى در مورد رهبر لازم نیست ; چون وظیفه خبرگان کشف ( تشخیص ) مصداق رهبر است .خبرگان و شناسایی رهبرتوضیح آنکه بدین گونه نیست که عده اى کاندیدا بشوند و اعضاى خبرگان مجبور به گزینش شایسته ترین فرد باشند ، بلکه کاندیداهاى رهبرى در مرحله اول تمامى اسلام شناسان داراى صلاحیت مى باشند ، و کار خبرگان نخبه شناسى است ـ آن هم در گستره تمامى جامعه اسلامى ، نه فقط در محدوده عده اى خاص ـ به همین دلیل کشف ( تشخیص ) آنها داراى اهمیت است . هر گاه و به هر دلیل منطقى خبرگان به این نتیجه رسیدند که رهبر شرایط رهبرى را از دست داده است و یا کس دیگرى در زمان رهبرى ایشان پیدا شده که از او اقوى و بهتر است ، رهبرى خود به خود از مقام خود عزل شده و لازم است خبرگان عزل ایشان را اعلام کنند و فقیه دیگرى را جانشین وى سازند . در این صورت دیگر لازم نیست هر از چند گاهى انتخابات صورت گیرد . همه خوب مى دانیم برگزارى انتخابات تا چه اندازه لوازم و پیامدهاى اجتماعى دارد ، گذشته از آنکه با اقتدار رهبرى و نقطه ثبات بودن ایشان در جامعه سازگارى ندارد .اهمیت این نکته هنگامى آشکار مى شود که فقیهى با کفایت و لایق چون حضرت آیت الله خامنه اى بر مسند ولایت تکیه زند و تدبیر امور را به عهده بگیرد و به گونه اى عمل کند که دوست و دشمن به کفایت و لیاقتش اعتراف کنند و گاه آشکارا آن را بر زبان آورند . در چنین مواقعى است که محوریت چنین فقیهى نقطه قوت نظام است ، بر همگان است قدر آن را بدانند و در تبعیّت از ایشان بکوشند .در پایان خوبست به این نکته توجه شود که تئورى دوره اى بودن رهبرى و ریاست در جوامعى مطرح شده که بسیارى از کاندیداها داراى ضعفهاى اخلاقى و حتى حقوقى هستند و هر روز در دنیا شاهد به دادگاه کشیده شدن رؤساى جمهور و نخست­وزیران و سایر مقامات عالیرتبه هستیم طبعاً هر چه دوران حکومت چنین کسانى کوتاهتر باشد احتمال سوء استفاده اشان کمتر است امّا در نظامى که رهبر آن داراى عالیترین مقام تقوى و عدالت و تالى تلو معصوم است جاى چنین توهّمى نیست و اکنون که دو دهه از حکومت چنین افرادى در ایران اسلامى مى گذرد کوچکترین نقطه ضعفى در زندگى امام راحل یا مقام معظم رهبرى دیده نشده است و اگر چنین چیزى وجود مى داشت دشمنان اسلام و انقلاب هزاران مرتبه آنرا بزرگ مى کردند و هزاران بار در رسانه هاى گروهى پخش مى کردند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[1][1]ـ صحیفه نور، ج 11، ص 122، مصاحبه پروفسور «الگار» با امام خمینى(قدس سره).
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه