پرسشها وپاسخها ( 25 ) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

پرسشها وپاسخها ( 25 )

چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵، ۰۲:۴۳ ق.ظ
در ادامه قسمت پرسشها و پاسخها به پرسش 25 می رسیم . باز هم تاکید می کنم اگر در این قسمت سوالی ذهنتون رو مشغول کرد و یا سوالات اعتقادی و مذهبی براتون پیش میاد ؛ می تونید با هادی در میون بذارید تا ایشون جواب بدن . ایشون تخصصشون در این زمینه است .*****با توجه به معصوم نبودن ولى فقیه چرا به قــداست وى مـعتقدیـد ؟!قداست به معناى محبوبیتِ همراه با احترام شدید است . انسان به علّت کمال خاصّى که در شخصیتى سراغ دارد ، به او محبّت ورزیده و به وى احترام خاصى مى گذارد . انسانها همه کمالات را بطور یکسان دارا نیستند ، از این رو انسانى که داراى کمالات فوق العاده و برترى است از محبوبیت و احترام بیشترى برخوردار است .      قداست مانند محبّت از یک مورد شخصى محبوب به دیگر امور منتسب به او نیز ـ به طور طبیعى ـ منتقل مى شود ، به گونه اى که وقتى شخصى را دوست مى داریم ، نزدیکان و وابستگان اش را نیز دوست خواهیم داشت ; مثلاً وقتى به استاد خود عشق می ورزیم ، فرزندان و حتّى وسایل شخصى او را نیز دوست مى داریم ، به همین دلیل است که مردم ما به خاندان امام ( قدس سره ) ، خانه ، حسینیه و حرم ایشان علاقه شدیدى نشان مى دهند و به آنها عشق مى ورزند .قداست ، روح دینروح دین را همین قداست تشکیل مى دهد ، به طورى که تمام ادیان الهى بر احترام گذاردن خاص به خداوند و هر چه و هر کس که به او منسوب است تأکید مى ورزند ، حتى مذاهب انحرافى نیز براى بت و خدایان قداست قائلند . روایات ما بر این مطلب تأکید دارد که « هل الایمان الّا الحبّ » آیا ایمان جز محبّت و دوستى امر دیگرى است([1][1]) ؟ از این رو در اسلام اولین مرتبه قداست براى خداى تبارک و تعالى است و در مراتب بعدى هر کس به او نزدیکتر و داراى ارتباط بیشتر با اوست . پروردگار متعال به دلیل هستى مطلق ، کمال مطلق و ... از برترى بى نظیرى برخوردار است و طبیعى است از همه محبوتر و دوست داشتنى تر باشد ، تا اندازه اى که باید در برابر او به خاک افتاد و پیشانى را بر زمین سایید . این سجده به دلیل همان قداست است . در مرتبه بعد ، پیامبر اکرم ( صلى الله علیه وآله وسلم ) به دلیل بیشترین ارتباط با خداوند ، داراى تقدس و احترام بیشترى است ، تا آنجا که خداوند و فرشتگانش بر او درود مى فرستند و از مؤمنان نیز مى خواهند تا درود بفرستند([2][2]) . و شرع مقدس گذاردن دستِ بدون وضو را بر نام آن حضرت حرام مى داند .این قداست پس از خداوند ، به پیامبر و جانشینان او یعنى امامان معصوم ( علیهم السلام ) ـ که از طرف خدا منصوب شده اند ـ گسترش مى یابد . بوسیدن ضریح امامان ( علیهما السلام ) و زیارت حرم آنها همگى برخاسته از همین قداست است . در مراتب بعدى یعنى پس از امامان ( علیهم السلام ) این قداست به همه کسانى که به گونه اى به آنان منتسب اند ، مانند سادات و مراجع و علماى دینى سرایت مى کند . با اینکه بوسیدن دست و تواضع بیش از اندازه براى غیر خدا در اسلام نکوهش گردیده ، ولى مواردى استثناء شده است ، از جمله : « انه من ارید به رسول اللّه ;([3][3]) کسى که به جهت انتساب به پیامبر دستش را ببوسند . »  یعنى این شخص از چنان عظمتى برخوردار است که به جاى پیامبر ( صلى الله علیه وآله وسلم ) دست او را مى بوسند . ولىّ فقیه گرچه معصوم نیست ، ولى به دلیل انتسابش به امام معصوم  ( علیه السلام )  و جانشینى وى مراتبى از همان قداست را داراست . آیا مى شود کسى خدا را دوست بدارد ، ولى پیامبرش را دوست ندارد ؟! آیا مى شود کسى پیامبر را دوست بدارد ولى به جانشینان او ( امامان ) علاقه نداشته باشد ؟! و آیا مى توان امام معصوم ( علیه السلام ) را دوست داشت ، ولى جانشین او را گرامى نداشت ؟ *  *  *  *  * [1][1]- کافى، جلد 2 ص 125، روایت 5.[2][2]- قرآن کریم سوره احزاب آیه 56.[3][3]- بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 26، باب 100، روایت 25.
  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه