پرسشها و پاسخها (27) – انتخابات ریاست جمهوری و مجلس
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۱، ۰۲:۵۲ ب.ظ
سلام
مشغولیتم عوض شده است و به همین دلیل مدت زیادی از ثبت پرسش و پاسخ قبلی میگذرد. بهانهای باعث شد که دوباره تلنگر بخورم که این مسائل هنوز مسئله هست. کسانی به عمد، جوابهای ناشیانه و پر از مغلطه به اینگونه سوالات می دهند و کسانی هم به عمد سوالات ناشیانهای مطرح می کنند و... .
خود بنده در مقام پاسخگویی به اینگونه سوالات نیستم، به دلیلی که عرض کردم: عوضشدن مشغولیت؛ ضمن اینکه بیان و بنانهای خوب، متقن، قوی، علمی، منصف و باسوادی به اینگونه پرسشها پاسخ داده و میدهند که یکی از پیامهایش برای بنده:
ای مگس عرصهی سیمرغ نه جولانگه توست
میباشد. به هر حال از جهت یادآوری برای خودم و همچنین به خاطر استفادهی احتمالی دوستان و اهالی کیمیا، ثبت این سوالات و پاسخهای آن را ادامه میدهم. قبلا هم عرض کردم که آنچه ثبت میکنم، دقیقا از کتاب پرسشها و پاسخهای آیت الله مصباح یزدی است.
به نظرم اگر با دیدهی انصاف، این مطالب خوانده شود، دیگر احتیاجی به بحث و توضیح بیشتر نیست؛ مگر بنا را بگذاریم بر بحث علمی؛ که در این صورت اگر چیزی به ذهنتان آمد بنویسید، قطعا استفاده میکنم و اگر چیزی به ذهن خودم هم بیاید، صادقانه ارائه خواهم کرد.
ضمنا بعضی از آثار آیت الله مصباح یزدی در قالب یک نرمافزار سبک، در قسمت دانلود کنید و بلوتوث قرار میدهم؛ اگر حال سرچ در نت را ندارید، از همینجا (+) دانلودش کنید!
یاعلی
آیا انتخابات ریاست جمهورى و مجلس شوراى اسلامى -که با رأى مستقیم مردم انجام مىشود- داراى ارزش و اعتبار بیشترى است؟
براى پاسخ به این پرسش باید معیار ارزش و اعتبار سازمانها و اشخاص در نظام سیاسى اسلامى را مورد توجه قرار داد. معیار اعتبار و مشروعیت در نظام سیاسى اسلام، انتساب به خداوند است. این انتساب در عصر غیبت با تأیید و تنفیذ ولى فقیه است. از این رو کسانى که انتخاب مى شوند -چه مستقیم و چه غیر مستقیم- اگر میزان انتسابشان به خدا مساوى باشد، داراى اعتبار و ارزش یکسانند.
اگر مقصود از پرسش این باشد که براى انتخاب اصلح و اطمینان بیشتر در صحت تشخیص او، انتخاب مستقیم بهتر است، این گمان درست نیست، زیرا دست کم در مورد انتخاب رهبر -که مردم غیر مستقیم به او رأى مىدهند- انتخاب غیر مستقیم بیشتر قابل اطمینان است، زیرا مردم، توسط گروهى از فقها (خبرگان) که از فقاهت بهره دارند و آنها افراد شایسته را مىشناسند، رهبر را انتخاب مىکنند. این انتخاب، دقیقتر و مطمئنتر از انتخاب مستقیم است.
شیوهی عقلایی شناسایی متخصص
مردم حتّى در زندگى روزمرّهی خود وقتى مىخواهند براى امر مهمّى تصمیم بگیرند و انتخابى را انجام دهند، براى اطمینان بیشتر در صلاحیت شخص انتخاب شده، کسانى را واسطهی انتخاب خود قرار مىدهند و یا با آنان مشورت مىکنند، بویژه هنگامى که بخواهند بهترین متخصص را انتخاب کنند. در جمهورى اسلامى که هدف آن ادارهی جامعه با قوانین اسلامى است و اسلامیت نظام، فقط با ولى فقیه تضمین مىگردد، راه معقول و قابل اعتماد براى انتخاب بهترین فقیهى که داراى ویژگىهاى رهبرى است، انتخاب توسط فقیهانى است که فقها را مىشناسند.
بدون تردید انتخاب بهترین قاضى، باید توسط قضات انجام گیرد، همچنان که استادان دانشگاه مىتوانند بهترین استاد را معرفى کنند چنانکه ما براى انتخاب بهترین متخصص جرّاح قلب، از مردم کوچه و بازار سؤال نمىکنیم، بلکه پرسش از متخصصان را بهترین راه انتخاب مىدانیم. معرفى متخصصان واقعنمایى بیشترى دارد و بیشتر مىتوان به آن اعتماد کرد بنابراین، براى اطمینان بیشتر در صلاحیت رهبرى، انتخاب وى توسط خبرگان از اعتبار بالاترى برخوردار است.
افزون بر اینکه فقهاى عضو خبرگان، کمتر تحت تأثیر تبلیغات وجوسازىها واقع مىشوند. و در نتیجه در جوّ آرام و مطلوبى ولىّ فقیه را کشف و به مردم معرفى مىکنند.