چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟ :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

چرا سگ نجس است

 

۱. سگ حیوان نجس‌العین است و نجاست سگ، ذاتی است یعنی خلقت سگ از آغاز به همین گونه بوده است. ذاتی هر چیزی را نمی‌توان از آن چیز جدا کرد و اصطلاحا گفته می‌شود: «الذاتی لایعلل». امر ذاتی قابل تعلیل و علت‌داشتن نیست.

۲. خداوند حکیم است و احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد، تشریع شده‌اند؛ یعنی در آن‌چه خداوند به انجام آن دستور داده، فواید و مصلحت‌هایی وجود دارد که با توجه به آن‌ها، به انجام آن دستور داده شده است؛ و در آن‌چه ممنوع و حرام شده، مفسده و مضراتی وجود داشته که خداوند با توجه به آن‌ها، آن را ممنوع و حرام کرده است. سگ یکی از نجاسات و نجس‌العین است، یعنی تمام اجزاء بدنش، حتی آب دهان او نجس است. حکم نجس‌بودن آن هم در احادیث معصومین بیان شده است و قبول احادیث معصومین هم به حکم آیات قرآن، واجب است. در اسلام چیزی به نام سگ خانگی نیست و نگهداری سگ در خانه جایز نمی‌باشد.

نگهداری سگ مشکلاتی را برای زندگی ایجاد می‌کند. در روایت از امام صادق (ع) از نوشیدن و وضو گرفتن با پس‌مانده‌ی آبی که بعضی از حیوانات (گوسفند، گاو، شتر، الاغ، اسب، استر و ستور و درندگان) نوشیده‌اند، سوال کرد. امام فرمود: «بنوش و وضو بگیر!». سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: «نه!» پرسیدم: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: «نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است.»

امام صادق (ع) می‌فرماید: همانا خداوند نیافرید موجودی را که نجس‌تر از سگ باشد. فرمود: هرگاه سگ از ظرفی آب خورد، آن آب را دور بریز. فرمود: هرگاه رطوبتی از سگ به لباس شما برخورد کرد، پس آن را بشویید.

۳. اما از نظر علمی و پزشکی در نجاست سگ، آلودگی زیاد است و موجب مضرات زیادی برای انسان می‌شود، مفید بودن و منفعت‌داشتن و یا وفادار بودن سگ، دلیل بر حلیت و پاک‌بودن نیست، چرا که خون، با آنکه از هر چیزی فوائد بیشتری دارد و زندگی انسان به آن بستگی دارد، دلیل بر این نشده تا پاک باشد. همچنین نجاست او یعنی با آب و خاک هم پاک نمی‌شود و خوردن گوشت او حرام است، زیرا با پیشرفت‌های علمی، بعضی ازفلسفه‌های آن کشف گردیده است.

سگ بیولوژیکی ضعیف دارد و بسیار مستعد ابتلا به عفونت‌های انگلی است. علاوه بر این مصرف گوشت سگ با هشت نوع بیماری در ارتباط است و کرم تریشن از طریق سگ‌ها نیز قابل انتقال است و بافت‌های سگ نیز به راحتی آلوده می‌شوند. در روده‌ی سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی‌متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است. وقتی از سگ مدفوع بیرون می‌آید، تخم‌های زیادی از این کِرم همراه مدفوع بیرون می‌آید و به اطراف مقعد سگ می‌چسبد. سگ به وسیله‌ی زبانش آن تخم‌ها را به قسمت‌های دیگر بدنش منتقل نموده و همه‌جا را آلوده می‌کند. اگر یکی از این تخم‌ها به معده‌ی انسان وارد شود، مرض‌های گوناگونی تولید می‌کند که احیاناً منجر به مرگ می‌شود.

و همچنین بر اساس پژوهش‌های جدید در راه‌های انتقال ویروس ایدز از حیوانات به انسان، بر روی جنس سگ و میمون، هم‌زیستی با آن‌ها سبب ابتلای انسان به ویروس ایدز می‌شود. و بهداشتی‌بودن یا مراقبت از سگ و تمیزی او هیچ تاثیری در دفع میکروب و ابتلا به ایدز ندارد.

این یکی از حکمت‌هایی است که اسلام سگ را نجس‌العین دانسته تا بدین وسیله مضرّات آن را از انسان دفع کند، اما ممکن است، علت‌های دیگری از نظر زیست‌شناسی وجود داشته باشد که هنوز از آن آگاهی نداریم.

 

* منبع: پایگاه عرفان

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه