کلام مطهر: «انقلاب فرزندخور است» ؟ :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

کلام مطهر: «انقلاب فرزندخور است» ؟

جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۴۸ ق.ظ

شهید مطهریهر نهضت مادام که مراحل دشوار اولیه را طی می‏کند سنگینیش بر دوش افراد مؤمن مخلص فداکار است، اما همین که به بار نشست و یا لااقل‏ نشانه‏های بار دادن آشکار گشت و شکوفه‏های درخت هویدا شد، سر و کله‏‌ی افراد فرصت‌طلب پیدا می‏شود.

روز بروز که از دشواری‌ها کاسته می‏شود و موعد چیدن ثمر نزدیک‌تر می‏گردد، فرصت‌طلبان محکم‌تر و پرشورتر پای علم نهضت سینه می‏زنند تا آنجا که تدریجا انقلابیون مؤمن و فداکاران اولیه را از میدان بدر می‏کنند.

این جریان تا آنجا کلیت پیدا کرده که می‏گویند: «انقلاب فرزندخور است». گوئی خاصیت انقلاب این است که همین که به نتیجه رسید، فرزندان خود را یک‌یک نابود سازد.

ولی انقلاب فرزندخور نیست، غفلت از نفوذ و رخنه‌ی فرصت‌طلبان است که فاجعه به بار می‏آورد . جای دوری نمی‏رویم. انقلاب مشروطیت ایران را چه کسانی به ثمر رساندند؟ و پس از به ثمر رسانیدن چه چهره‏هائی پست‌ها و مقامات را اشغال کردند؟ و نتیجه‌ی نهائی چه شد؟ سردار ملی‏ها و سالار ملی‏ها و سایر قهرمانان آزادی‌خواه، همه به گوشه‏ای پرتاب شدند و به فراموشی سپرده شدند و عاقبت با گرسنگی و در گمنامی مردند، اما فلان‌الدوله‏ها که تا دیروز زیر پرچم استبداد با انقلابیون می‏جنگیدند و طناب به گردن مشروطه‌چیان می‏انداختند، به مقام صدارت عظمی رسیدند، و نتیجه‌ی نهائی، استبدادی شد به صورت مشروطیت.

فرصت‌طلبی تأثیر شوم خود را در تاریخ صدر اسلام نشان داد. در دوره‌ی عثمان، فرصت‌طلبان جای شخصیت‌های مؤمن به اسلام و اهداف اسلامی را گرفتند، طریدها وزیر شدند و کعب‌الاحبارها مشاور، و اما ابوذرها و عمارها به‏ تبعیدگاه فرستاده شدند و یا در زیر لگد مچاله شدند.

چرا قرآن کریم میان انفاق و جهاد قبل از فتح مکه و انفاق و جهاد بعد از فتح مکه، و در حقیقت میان مؤمن منفق مجاهد قبل از فتح و مؤمن منفق مجاهد بعد از فتح فرق می‏گذارد: «لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل، اولئک اعظم درجة من الذین انفقوا من بعد و قاتلوا و کلا وعد الله الحسنی و الله بما تعملون خبیر»(حدید/10). آنانکه پیش از فتح انفاق‏ و جهاد کردند (با دیگران) همانند نیستند. آنان از نظر درجه بزرگ‌ترند از کسانی که بعد از فتح انفاق و جهاد کردند. و خداوند به همه وعده نیکی‏ داده و خداوند به آنچه می‏کنید آگاه است.

سر مطلب واضح است. پیش از فتح مکه هر چه بود دشواری و تحمل مشقت‏ بود، ایمان‌ها خالص‌تر و انفاق‌ها و جهادها بی‏شائبه‌تر و از روحیه‌ی فرصت‏‌‌طلبی دورتر بود، بر خلاف انفاق و جهاد بعد از فتح که در آن حد از بی‏شائبگی نبود.

همچنین قرآن درباره‌ی مجاهدین اولین می‏فرماید: بیست نفر شما برابر با دویست نفر از کافران است. ولی همین که عناصر دیگر که هنوز روح اسلامی‏ کاملا در آن‌ها دمیده نشده بود و دقیقا مؤمن به اهداف انقلاب اسلامی نبودند وارد شدند -و در آن هنگام می‏شد اسلام را یک فرصت تلقی کرد- می‏گوید صد نفر شما با دویست نفر دشمن برابری می‏کند.(مضمون آیات 66 و 65 سوره‌ی انفال)

نهضت را اصلاح‌طلب آغاز می‏کند نه فرصت طلب، و همچنین آن را اصلاح‌‌طلب مؤمن به اهداف نهضت، می‏تواند ادامه دهد نه فرصت‌طلب که در پی‏ منافع خویش است. به هر حال مبارزه با رخنه و نفوذ فرصت‌طلبان، علی‌رغم تظاهرات‏ فریبنده‏شان یکی از شرائط اصلی ادامه یک نهضت در مسیر اصلی است.

 

بررسی نهضت‌های اسلامی صد سال اخیر؛ صفحه‌ی 93

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه