کیمیا می خونه ... :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
  • ۱۷ شهریور ۰۳، ۱۷:۴۶ - آلاء ..
    🙏
کپی‌رایت

کیمیا می خونه ...

سه شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۸۷، ۰۹:۴۷ ق.ظ

 

شهره عارفان ( قسمت سیزدهم )

جایگاه امام خمینی ‏رحمه الله [ علیه ] درسلسله شارحان

 

حکیم الهی و فقیه صمدانی و عارف ربّانی ،  حضرت امام خمینی ‏رحمه الله [ علیه ] نیز یکی از شارحان و صاحب نظران اندیشه ‏های عرفانی شیخ اکبر محیی الدین به ‏شمار می‏آید . ایشان در طول هفت سال مهمترین متون عرفان نظری و عرفان عملی ، مانند شرح فصوص الحکم و مصباح الانس و منازل السایرین را از استاد خود آیت الله شاه‏آبادی فرامی‏گیرد . در همین فاصله مهمترین آثار عرفانی خود ، یعنی شرح دعای سحر ، مصباح الهدایه ، و حاشیه بر شرح فصوص قیصری و مصباح الانس را می‏نگارد .

بنابراین امام خمینی ‏رحمه الله [ علیه ] را در عصر خود می‏توان یگانه حلقه اتصال با نسل اول شاگردان حکیم بزرگ ، آقا محمد رضا قمشه‏ای دانست . ایشان ضمن نقل کلمات بزرگان عرفان ، همچون محیی ‏الدین ابن ‏عربی ، و نیز برخی شارحان بزرگ مکتب عرفانی وی مانند صدرالدین قونوی و داود قیصری ، گاه نقدهایی جدی بر آنان وارد کرده ، در مقابل به بیان دیدگاه‏های خود پرداخته است . تبیین جایگاه امام در سلسله شارحان عرفانِ ابن‏عربی به کاوش‏هایی بس فزون بر این مختصر نیاز دارد (145) .

لازم به ‏تذکر است که نظر امام‏ خمینی ‏رحمه الله [ علیه ] درباره ابن‏ عربی در این کتاب خواهد آمد .

 شارحان پس از امام خمینی ‏رحمه الله [ علیه ]‏

 پس از امام خمینی‏ رحمه الله [ علیه ]‏  بسیاری از شارحان و مدرسان افکار ابن عربی بوده و هستند که به پیروی از شارحان پیشین ، کار شرح و نشر افکار شیخ اکبر را ادامه داده و سالیان درازی به تدریس و تحقیق پرداخته و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذارده‏اند . از آن جمله باید از دو فقیه و عارف و حکیم الهی معاصر ، آیت اللَّه حسن ‏زاده آملی ( متولد 1307ش ) و آیت الله جوادی آملی ( متولد 1312ش ) نام ‏برد .

آیت الله جوادی آملی یک دوره کامل شرح فصوص الحکم قیصری را در مدت پنج سال ، از سال 1360 در حوزه علمیه قم تدریس کرده است . حاصل آن جلسات تعداد 518 نوار درسی است که مکتوب شده و در حال تدوین و بازنگری است و به زودی جلد نخست آن به نام « شرح خصوص‏ الکلم فی ‏معانی فصوص‏ الحکم » به چاپ خواهد رسید . گفته می‏شود این شرح فصوص الحکم که مفصل‏ ترین شروح است و به زبان فارسی می‏باشد ، حدود پانزده جلد خواهد شد .

علامه حسن زاده آملی نیز طی سالیان دراز ، چندین دوره شرح فصوص الحکم قیصری را تدریس کرده است . ایشان می‏نویسد : حقیر فصوص ‏الحکم شیخ‏ اکبر را یک دوره به فارسی شرح کرده و « ممدّ الهِمَم در شرح فصوص‏الحکم » نامیده و به طبع رسیده‏است . همچنین بر دوره شرح قیصری بر فصوص‏ الحکم حواشی و تعلیقات بسیار دارد و هر یک از کتب یادشده را در اثنای دوره ‏های تدریس ، با نسخ عدیده تصحیح کرده‏است (146) .

و نیز ایشان بر شرح فصوص‏ الحکم خوارزمی تعلیقات و حواشی ارزشمندی نگاشته است که چندی پیش به چاپ رسید .

در این‏جا تذکر این نکته نیز مناسب است که علامه حسن زاده آملی با ابتکاری بدیع ، به عنوان مستدرک و متممِ کتاب فصوص الحکم ‏ابن عربی ، یک فص به نام « فص حکمة عصمتیة فی‏کلمة فاطمیة » به آن افزود ، سپس خود ایشان آن را شرح نمود . همچنین شرح این فص توسط یکی از شاگردان مبرز ایشان به فارسی ترجمه شد و در یک جلد به چاپ رسید . ایشان درباره این کتاب می‏نویسد : در دوره‏ های تعلیم و تدریس فصوص الحکم ، همواره این خاطره به من روی می‏آورد که چرا در این کتاب ، فصی به نام یکی از زنان نادره دوران ، مانند مظهر ایمان و احسن منازل قرآن ، حضرت عصمة الله الکبری فاطمه بنت خاتم الانبیا و یا حضرت مریم بنت عمران ، منصوص در چند آیت قرآن ، اختصاص نیافته است و آن را از آدم تا خاتم ، در بیست و هفت فص فقط به مردان اختصاص داده‏است ... غرض این‏که در دوره تدریس فصوص الحکم در آمل ، چون درس به فص عیسوی رسید ، در لیله مبارکی یکی از اوتاد حلقه درس و بحثم ، به خطاب رحمانی این کلمه علیا و درّه بیضاء تشرف می‏یابد که « فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة » . همین بارقه ملکوتی ایجاب کرد که این فص ثمین ، به‏ عنوان متمم فصوص الحکم به لم این خوشه چین خرمن ولایت ، به منصه ظهور رسیده است (147) .

در این میان مجاهدت ‏های علمی و مستمر بیش از نیم قرن حضرت استاد سید جلالدین آشتیانی ( متولد1304ش ) در شرح ، تحقیق ، تدریس و ترویج آثار عرفانی شیخ ‏اکبر محیی ‏الدین و شارحان مکتب این عارف بزرگ را به هیچ وجه نمی‏توان نادیده گرفت . ایشان با همت بلند و کم نظیر خود ، به تنهایی بسیاری از امّهات آثار عرفانی را احیا نموده و نشر داده است . از جمله : شرح مبسوط بر مقدمه قیصری بر فصوص‏ الحکم ، شرح فصوص‏ الحکم مؤید الدین جندی ، شرح فصوص‏ الحکم قیصری با حواشی متعدد اساتید فن ، شرح بر رسائل قیصری ، تحقیق و تعلیق برتفسیر سوره حمد صدرالدین قونوی ، مقدمه بر نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص جامی ، تحقیق و تعلیق بر نصوص صدرالدین قونوی ، تحقیق و تعلیق بر مشارق الدراری فرغانی ، تصحیح و تعلیق بر مشرع الخصوص الی ‏معانی النصوص علی ‏بن احمد ، شرح و تعلیق مبسوط بر تمهید القواعد ابن ترکه ، شرح و تعلیق و مقدمه بر مصباح الهدایه امام خمینی ‏رحمه الله و... البته اینها غیر از آثار فلسفی ایشان است ، بلکه فقط شمه‏ای از آثار گران ‏قدر عرفانی این حکیم فرزانه است که در پرتو عنایات حضرت ثامن‏ الحجج علی ‏بن موسی‏ الرضا علیه السلام به منصه ظهور رسیده است .

دیگر شارحان فصوص ‏الحکم

علاوه بر نام شارحان فصوص الحکم که ذکر شد ، عثمان یحیی ، عرفان پژوه بزرگ ، نام پنجاه شرح از شارحان دیگر را نیز یادآور شده است . وی سپس از تعداد 44 شرح دیگر خبر می‏دهد که آن ‏ها را دیده اما چون نام مؤلف و عناوین آن‏ ها معلوم نبوده ، نام کتابخانه و محل نگهداری آن ‏ها را ذکر کرده است (148) .

لازم به تذکر است با توجه به این‏که عثمان یحیی با حوزه ‏های علمی و عرفانی ایران در ارتباط نبوده و اطلاع کافی در این مورد نداشته ، لذا نامی از شارحان و مدرسان بزرگ افکار و اندیشه ‏های ابن ‏عربی در ایران نبرده و این مسئله مهم مغفول واقع شده است . در صورتی که در تاریخ یک قرن گذشته بهترین شارحان و مدرسان افکار عمیق ابن‏ عربی در ایران می‏زیسته و گرمترین حوزه ‏های عرفانی را تشکیل داده و حلقات انس و درس را داشته‏اند که به برخی از آن ‏ها اشاره شد . نیز گفته شده است عثمان یحیی در تحقیق خود از کتابخانه ‏های ایران و هند و پاکستان استفاده نکرده است (149) .

فصل چهارم : نظر بزرگان اسلام درباره ابن ‏عربی‏

شخصیت کثیر الابعاد ابن ‏عربی و افکار عمیق او ، بسیاری از رجال علم و دین را به سوی خود کشانید و آن‏ ها را به مطالعه آثار و نقّادی افکارش واداشت و از این رهگذر نظرات گوناگونی درباره وی فراهم آمد :

گروهی چون به عمق معلومات و گستره اطلاعاتش پی‏بردند ، در برابرش سر تعظیم فرود آوردند و به اتفاق کلمه از مقام والای علمی و عرفانی ‏اش به نحو شایسته ستایش کردند ؛ ایمان و اعتقاد دینی و نیز مقام روحانی و معنوی‏ اش را ستودند .

اما بعضی دیگر که اقوال و افکارش را با آنچه خود از دین و شریعت فهمیده بودند ، سازگار نیافتند ، وی را کافر پنداشتند ، لذا به قدح و سرزنشش پرداختند . پاره‏ای هم متحیر ماندند و از اظهار نظر خودداری نمودند و به اصطلاح درباره ‏اش توقف کردند . بالأخره بعضی هم با این که افکار و عقایدش را برخلاف دین و مذهب یافتند ، ولی به ملاحظاتی معذورش داشتند (150) . درک آثار ابن‏ عربی در سطح عامه علما و فقها نیست و نمی‏توان از اعلام خطر ، بد فهمی ، اشتباهات و همین ‏طور از کثرت مخالفان آنان دچار تعجب شد (151) .

علامه شهید مطهری در این باره می‏نویسد : محیی ‏الدین یکی از اعاجیب روزگار است ، انسانی است شگفت و به همین دلیل اظهار عقیده ‏های متضادی درباره‏اش شده است . برخی او را ولی کامل و قطب‏ الاقطاب می‏خوانند و بعضی دیگر تا حد کفر تنزلش می‏دهند (152) . ایشان در جای دیگر می‏گوید : انسان این‏ طور اشخاص را نمی‏تواند بفهمد که چگونه‏اند . به این معنا که این ‏ها هیچ وقت در یک قالب مخصوص نگنجیده‏اند و حرکت نکرده‏اند . این است که می‏بینید درباره این‏گونه افراد اظهار نظرهای متناقض می‏شود . درباره هیچ‏کس به اندازه محیی ‏الدین متناقض ابراز نظر نشده است (153) .

پیدایش این قضاوت‏ های متضاد و به ویژه تحیّر بعضی از اندیشمندان درباره ابن ‏عربی حکایت از این واقعیت دارد که شخصیتش بسیار عمیق و کثیر الابعاد بوده است . بزرگانی که درباره محیی ‏الدین ابراز نظر نموده‏اند ، تعدادشان بیش از حد شمارش است ، به‏گونه‏ای که خود می‏تواند موضوع کتابی باشد (154) .

این جماعت به اعتبار نظرشان ، به دو گروه کلی موافق و مخالف تقسیم می‏شوند ، سپس هر یک از این دو گروه ، خود به دو قسم اهل سنّت و شیعه تقسیم می‏گردند . اکنون به ترتیب تاریخی ، به نام برخی از سرشناسان آنان اشاره می‏گردد :

موافقان اهل سنت

1. امام فخر رازی ، محمد بن عمر اشعری شافعی (544-604 ق).

2. شهاب ‏الدین ابوحفص عمر بن محمد سهروردی شافعی (539-632 ق).

3. ابوعبدالله مُحب‏الدین محمد بن محمود شافعی (537-643 ق).

4. ابوعبدالله محمد بن سعید بن یحیی شافعی دُبَیْثی واسطی (558-637 ق).

5. محمد بن عبد الله بن ابی ‏بکر قُضاعی بَلَنسی ، معروف به ابن ‏ابّار (595-658 ق).

6. عزّ الدین عبد العزیز بن عبدالسلام (577-660 ق).

7. زکریا بن محمد بن محمود انصاری اَنسی ، ملقب به جمال‏الدین و عمادالدین (605-682ق).

8. مجدالدین محمد بن یعقوب فیروزآبادی (727-811 ق).

9. ابوالحسن علی بن ابراهیم بن عبد الله قاری بغدادی (متوفا 821 ق).

10. ابوالفتح محمد بن مظفرالدین محمد (متوفا 926 ق).

11. شعرانی ، عبدالوهاب بن احمد بن علی انصاری شافعی (متوفا 973 ق).

موافقان از شیعه

شهرت ابن‏ عربی به جوامع اهل سنت محدود نشد و به سرزمین‏ های شیعی نیز رسید و بیش از انتظار ، مورد توجه علمای شیعه قرار گرفت ، عده‏ای به درستی عقیده‏اش اعتراف کردند و برخی از آن ‏ها در مواردی با او اختلاف نظر داشتند . از موافقان به این افراد می‏توان اشاره کرد :

1. سعد الدین محمد بن مؤید بن عبداللّه بن علی بن حَمّویه (587-650 ق).

2. سید حیدر آملی (720-787 ق).

3. سید شهید قاضی نورالله شوشتری (956-1019 ق).

4. ابو الفضائل محمد بن حسین عاملی ، معروف به شیخ بهایی (953-1030 ق)

5. محمد بن ابراهیم قوامی شیرازی ، ملقّب به صدرالمتألهین و ملاصدرا (979-1050 ق).

6. محمد بن علی بن عبدالوهاب شریف دیلمی لاهیجی ، مشهور به قطب ‏الدین اشکوری (متوفا حدود 1075 ق).

7. محمد بن مرتضی ، مشهور به ملامحسن فیض کاشانی (1007-1091ق).

8. محمد بن عبد النبی بن الصانع ، معروف به میرزا محمد اخباری نیشابوری (1178-1233 ق).

9. سید محمد صالح موسوی خلخالی طهرانی (متوفا 1306 ق).

مخالفان از اهل سنت‏

1. تقی ‏الدین ، ابوالعباس ، احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام ، معروف به ابن ‏تیمیه(661-728 ق).

2. احمد بن محمد بیابانکی ، ملقب به رکن ‏الدین و معروف به علاء الدوله سمنانی(659-736 ق).

3. سعد الدین تفتازانی ، مسعود بن عمر بن عبدالله الهروی الخراسانی (72 -792ق).

4. ابوزید عبدالرحمان بن محمد بن خلدون (807-732ق).

5. ابوالبرکات محمد بن احمد بن ایاس زین‏ الدین الناصری (852-928ق).

6. حسین بن عبدالرحمان بن محمد ، معروف به ابن ‏اهدل (779-855 ق).

7. ابراهیم بن‏عمربن حسن شافعی ، معروف به‏برهان‏الدین بِقاعی(809-885 ق).

مخالفان از شیعه

1. محمد بن طاهر بن محمد بن حسین شیرازی نجفی ، معروف به ملاّ طاهر قمی (متوفا 1098 ق).

2. محمد باقر بن محمد تقی ، معروف به علامه مجلسی(1037-1110 ق).

3. احمد بن زین ‏الدین ‏بن ابراهیم ، معروف به شیخ‏ احمد احسایی (1166-1243 ق).

4. میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی (1235-1302 ق).

5. میر محمد باقر موسوی خوانساری (1226-1313 ق).

6. حاج میرزا حسین نوری (1254-1320 ق).

7. شیخ علی ‏اکبر بن محسن اردبیلی (1269-1346 ق). (155)

پ . ن :

145) همان ، ص 29 .

146) گنجینه گوهر روان ، ص 88 .

147) شرح فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة ، ص 8 - 10 با تلخیص .

148) نک : نص النصوص ، مقدمه عثمان یحیی ، ص بیست و یک الی سی و چهار.

149) شرح فصوص خواجه محمد پارسا ، مقدمه مسگرنژاد ، ص‏21.

150) دکتر جهانگیری تحت دو عنوان متوقفان و معذوردارندگان ، افرادی را نام برده است . نک : محیی ‏الدین ابن‏عربی ، ‏576-572 .  

151) نص النصوص ، سید حیدر آملی ، دیباچه هانری کربن ، ص یازده .

152) آشنایی با علوم اسلامی ( کلام و عرفان ) ، ص‏114 .

153) شرح مبسوط منظومه ، ج‏1 ، ص‏238.

154) از جمله نک : هدایة الامم ، غلام ‏حسین رضا نژاد ، ص‏12-7 ؛ شرح مناقب محیی‏ الدین ، سید محمد موسوی خلخالی ، مقدمه ؛ نص‏ النصوص ، سید حیدر آملی ، پیشگفتار عثمان یحیی ، ص‏62-37.

155) برای آگاهی ازنظرات مخالفان و موافقان مراجعه شود به : محیی ‏الدین ابن عربی ، ص 508-548.

 

 

 

ثبت نظر

  • ناصر دوستعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه