امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هشتم) :: کیمیا

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

کیمیا؛ دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کم علم

کیمیا

دغدغه‌هایی از جنس دین، فرهنگ، ادبیات و شاید هم کمی علم

تاریخ امروز
کیمیا

سلام
۱. کیمیا -از سال ۱۳۸۴ تا حالا- دیگر تبدیل به مرجعی شده برای تمام کارهایی که در دنیای مجازی و بعضا غیرمجازی انجام می‌دهم که خیلی هم زیاد است. امیدوارم روز به روز بیشتر شود به همراه برکت.
۲. اگر دنبال چیز خاصی آمده‌اید، از قسمت موضوعات استفاده کنید؛ ضمنا از کلمات کلیدی یا همان تگ‌ها هم غافل نشوید. برای دسترسی به نام شاعران و دسته‌بندی اشعار آیینی از منوی بالای صفحه استفاده کنید.
۳. وجود شعر از شاعران مختلف در کیمیا -چه آیینی و چه غیر آن- لزوما به معنای تایید محتوا یا -احتمالا- گرایش فکری خاص شاعر نیست. اینجا در واقع دفتر شعر من است. سعی می‌کنم هر شعری که می‌خوانم را در آن ثبت کنم. در واقع این‌ها انتخاب‌های بنده نیست، فقط اشعاری است که می‌خوانم. سعیم بر این است که حتی‌المقدور شعرهایی که شاعرش ناشناس است را ثبت نکنم.
۴. اگر علاقه دارید شعرتان در کیمیا ثبت شود، بنده با افتخار در خدمتم؛ اثرتان را یا یک قطعه عکس از خودتان -جسارتا با حفظ شئونات- در اندازه‌ی ۶۶۰ در ۳۳۰ پیکسل به ایمیل kimia514@gmail.com یا آی‌دی تلگرامی @naser_doustali ارسال کنید.
فعلا همین
یاعلی

حمایت می‌کنیم
دنبال چی می‌گردید؟
پیگیر کیمیا باشید
بخش‌های ویژه
نیت کنید و هم بزنید
به کیمیا چه امتیازی می‌دهید؟
آخرین نظرات
کپی‌رایت

امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هشتم) امیرالمومنین اسوه‌ی وحدت (بخش هشتم)

شنبه, ۱۸ تیر ۱۳۸۴، ۰۵:۴۸ ق.ظ

احادیث ‏بیان‌گر اوصاف [اهل البیت]

از جمله روایت‌هاى صریح نبوى که بیانگر اوصاف است، احادیث ذیل است:

از جابر بن عبد الله نقل شده است که رسول خدا فرمود: «اى مردم! من در میان شما، چیزهایى را بر جاى گذاشتم، اگر آن‌ها را بپذیرید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا، و عترتم، خاندانم.»(۱)

و از زید بن ارقم است که رسول خدا فرمود: «به راستى که در میان شما چیزهایى بر جاى گذاشتم که اگر بدان‌ها چنگ زنید، هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد: کتاب خدا –رشته‌ی کشیده‌شده میان آسمان و زمین- و عترتم، خاندانم؛ و آن دو هرگز از هم جدا نمى‏‌شوند تا کنار حوض [کوثر] به سوى من باز گردند. پس مواظب باشید، بعد از من ‏چگونه درباره‌ی آن دو جاى مرا خواهید گرفت‏»(۲)

و از زید بن ثابت است که پیامبر خدا گفت: «من پس از خود در میان شما دو جانشین مى‏‌گذارم: کتاب خدا –رشته‌ی امتدادیافته بین آسمان و زمین (یا ما بین آسمان تا زمین)- و عترتم، اهل بیتم و آن دو هرگز جدا نگردند تا کنار حوض [کوثر] به سوى من باز گردند»(۳)

و از زید بن ارقم است که رسول خدا در روز غدیر خم فرمود: «گویا من [به لقاء الله] دعوت شدم و اجابت کردم [کنایه از این که: پس از رحلتم از دنیا] در میان شما دو شئ گران‌قدر گذاشته‏‌ام- یکى از آن‌ها بزرگ‌تر از دیگرى است: کتاب خداى بزرگ و عترتم. پس مواظب باشید که چگونه نسبت به آن‌ها جاى مرا پر خواهید کرد، چه آن‌ها هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض [کوثر] بر من باز گردند.» و بعد فرمود: «به راستى که خداى بزرگ صاحب اختیار من است،  و من صاحب اختیار هر مؤمنى هستم.» آن گاه دست على را گرفت و گفت: «هر که را من صاحب اختیارم، این [على] صاحب اختیار اوست. پروردگارا دوست بدار هر کس او را دوست‏ بدارد و دشمن بدار هر آن کس را که با او دشمنى کند»(۴)

البته این احادیث و بسیارى از احادیث مشابه آن‌ها دلالت دارند بر این که اهل بیت پیامبر منحصر به کسانى هستند که به فراوانى از صفات زیر برخوردارند:

۱. آنان عترت پیامبرند، و عترت مرد، نزدیک‌ترین خویشاوندان او از گذشتگان و باقى‌ماندگان خاندان و نسل اوست. و به این ترتیب از محدوده‌ی اهل بیت پیامبر، زنان و یاران پیامبر و اصحاب غیر هاشمى خارج مى‏‌شوند.(۵)

۲. آنان در بالاترین درجات تقوا و شایستگى‏‌اند، زیرا که ایشان از قرآن جدایى‌ناپذیرند، در صورتى که ناپرهیزکاران در جهت‏ خلاف قرآنند. و از آن رو هاشمیان گناه‌کار که از خدا نافرمانى مى‏‌کنند و هم به طریق اولى گناه‌کاران غیر هاشمى از شمار اینان خارج مى‏‌شوند.

۳. آنان در بالاترین درجات از بینش دینى و داناترین مردم به زبان قرآنى‏‌اند. هاشمیانى که نادانند و از بینش دینى محدودى برخوردارند -هر چند شرف خویشاوندى پیامبر (ص) را دارند- از فرزندان معنوى او نیستند، زیرا شخص نادان و آن که بینش محدودى دارد -دانسته یا ندانسته- در معرض مخالفت‏ با قرآن است. و هیچ‌گونه ضمانتى براى موافقت در گفتار و رفتار او با قرآن وجود ندارد. تبعیت مردم از مثل او و پیروى او -گاهى- منجر به مخالفت ‏با کتاب خدا خواهد شد.

۴. موافقت‏ بعضى از خاندان پیامبر با بعضى ضرورى است تا بتوانند با قرآن متفق شوند، چه، به یقین یک طرف از آن دو گروه که آموزش‌هاى آن‌ها با هم متناقض است، بر خطایند. زیرا که دو گروه بر حق، با یکدیگر تضادى ندارند. و چه بسا که همگى بر خطایند، زیرا خطا همان‌طورى که بار است، تناقض دارد، ممکن است‏ با خطاى دیگر هم متناقض باشد. حال اگر تعلیمات گروهى از دانشمندان با هم در تناقض باشند، امکان ندارد که همه‌ی آنان موافق با قرآن باشند!

۵. معرفت دینى آنان یقینى است. و بدان جهت، همه‌ی مجتهدان هاشمى، اصحاب، تابعین و دیگران -از دایره‌ی اهل بیت پیامبر به لحاظ معنى و حقیقت- خارج مى‏‌شوند. سرّ مطلب این است که معرفت ‏یک مجتهد در بیشتر موارد غیر یقینى و بلکه ظنى است. ما بر آنیم که معرفت اهل بیت پیامبر (ص) باید یقینى باشد، زیرا مجتهدى که به گمان خود برترین احتمال‌ها را مى‏‌پذیرد، گاهى ناخودآگاه نظر او با قرآن مخالفت دارد! تا وقتى که معرفت‏ یک مجتهد بر اساس ظن باشد، نه پیش او ضمانتى براى موافقت‏ با قرآن وجود دارد و نه نزد پیروانش. و از آن روست که مى‏‌بینیم مجتهدان با یکدیگر اختلاف نظر دارند و در آرایشان تناقض وجود دارد.

احادیثى که گذشت‏ به وضوح دلالت دارند بر این که معرفت دینى خاندان پیامبر، معرفتى است‏ یقینى نه اجتهادى، و گرنه مى‏‌بایست در اکثر اوقات از قرآن جدا مى‏‌بودند. به همین دلیل مجتهدى، چون ابن عباس -با وجود علو مقام و این که پسر عموى پیامبر است- از محدوده‌ی اهل بیت پیامبر -به حسب معنا- خارج است، تا چه رسد به دیگر اصحاب که از بستگان پیامبر نبوده‏‌اند و به مقامى چون مقام ابن عباس نایل نشده‏‌اند. پس هیچ یک از مجتهدان -هر چند براى اجتهاد خالصانه‌ی خود- چه به حق رسیده باشند و یا خطا کنند داراى پاداش و اجرند، از خاندان پیامبر -بر طبق روایات صریح قبلى- نیستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه